Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
#396593
Hilmer skrev:Mät spänningen vid lampan först och främst innan ni börjar med att kludda med massa relän osv.
Jag provade lite på min 855GLT -93 och jag hade mer ström fram till lamporna med originalkablarna än med en sk ljusförstärkarsats med dubbla reläer osv.
Vad har man för mätinstrument när man mäter spänningen?
Användarvisningsbild
av isak
#397054
ännu bättre så nära generatorns laddningsspänning.
isak
#397131
Det ges ca 14 V när motorn går, fast lampan är gjord för 12. Titta om du ser märkbar förändring med motorn på resp av (typ 14 resp 12V). Det ska inte vara någon skillnad om du har denna spänning på glödlampssockeln.
Nästa test: mät på sockeln. Volvo matar på + och - . (Troligen har man jord(-) över till-kontakten.) Mät plus resp minus på sockeln. Sedan flyttar du mätpennan för minus till jordpunkt i motorrummet ex,vis direkt på motorn. Har du högra spänning där, har du spänningsfall på minussidan. En dålig jordkontakt är vanligt fel på äldre bilar. Om detta är fallet, drar du en lös kabel från jord till socken och ser om bättre ljus. Om det är så, är relälösningen enklast att få tillbaka bra ljus.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]