Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LJN
5-40W är ett tal för viscositetsindex, att du nu istället "använder" 5 som lägsta index istället för 10 innebär en fördel på vintern vid start.
(vid riktigt kall väderlek)
Användarvisningsbild
av frilins
Jag kör min v70n på helsyntet 5-40 från Biltema, går perfekt! :D
av matzen10
Juat detta med märkesfixering är ett aber. Som någon sa; titta på dunkens märkning istället.
Jag köper min olja från Swedol och det är samma olja som OKQ8:s, fast 30% billigare ungefär. Den tappas på dunk i Nynäshamnen (om jag inte minns fel) vid samma anläggning som OKQ8.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Hasse63
Feltema oljor hör inte hemma enns i gräsklipparen.
Användarvisningsbild
av vetten
Hej varför skulle biltemas oljor inte ens duga till gräsklipparen? Kan nån komma med ett sakligt argument för att oljan från biltema skulle vara sämmre eller rent av dåligare än nån annan, jag tvivlar, det skulle vara kul att se nån slags seriös test av olika oljor, jag har en kännsla av att oljebolagen till stor del lurar oss med fina namn och höga priser på vissa oljor, skulle inte förvåna mej om det är i princip samma "smöja" i alla burkar

vetten
av matzen10
Hasse63 skrev:Feltema oljor hör inte hemma enns i gräsklipparen.
En typisk mening som behöver motivering.. Antingen stämmer det att Biltemas oljor är värdelösa eller så kan inte "Hasse63" backa upp det skrivna ordet. Kan ju vara viktigt att få veta varför oljorna är skit; speciellt sedan flera säkert handlar sina oljor där och häller i bilarna.
Försvara vad du skrivit Hasse63, med en motivering!

---< Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Hasse63 skrev:Feltema oljor hör inte hemma enns i gräsklipparen.
Kör "feltema" i min 340, nemas problemas, den har varken skurit eller börjat gå sämre...

Även om biltema hade dåligt rykte när de startade så är de tusan så mycket bättre idag. Som att jämföra ikea i början av 80-talet då man behövde vara utbildad snickare och ha ett gigantiskt skruvlager för att få ihop deras saker med ikea idag.

/Anders
av V Olovsson
Min erfarenhet av BILTEMA är att de säljer otroligt mycket skit men vissa saker är ju rätt bra också, tex dyrare verktyg.
Skulle inte slå i deras olja i någon av mina bilar, det finns så lite pengar att spara på en sån grej, så det är inte värt experimentet.
Men som någon skrev, förmodligen är vi alla lurade, oljan kommer säkert från samma raffinaderi som den fina dyra, bara olika dunkar.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Håller med om att dem säljer mycket mindre bra saker, men efter att ha frågat runt båda här och andra typ kompisar släktingar och så, så säger alla biltema olja inga problem, bara hel synteten är något att ha, så har alla sagt iallfall ;o sen att de flesta här sagt att det är inga problem, då vågar man hälla på det imorrn då :)
av habs
biltemas ryckte kommer från att snubben som äger det
flög halva världen runt i ett eget plan när han startade och köpte billiga reserv delar.
detta har han slutat med sedan länge.

eftersom att min far jobbar med bilreservdelar på ett störe företag i sverige har jag varit med på många fabriker, och vad som man snabbt märker är att en fabrik tillverkar exakt likadana reservdelar till olika företag, dom brytter inte ens produktions strömen utan enbart sätter på andra etiketer.

så att gå efter namnet på märket är inte till någon hjälp utan det kan sluta med att man betalar överpris för en vara.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]