Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Benniastic
Nån som kan hjälpa mig med lite tips och ideer, har fått felkod 3-2-3 på automatlådan och nu vill den inte riktigt växla som den ska. Detta hände på motorväg efter c:a 1,5 timmes körning. Funkade att köra hem men när jag stanna bilen och skulle parkera så fick jag inte i backen eller driven. Vore tacksam för lite tips =)
Bilen är en -94 volvo 854 turbo
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kan vara växelgivaren som börjat ge sig. Hittar inte din felkod 3-2-3 för lådan. Vilket uttag var det du hittade den ?
Sockel A1 på min för lådan. Finns en test-sekvens man kan köra för givaren.
av Benniastic
yes sockel A1, kollade på felkoden vad den betyder i haynes rep.bok: "låsning slirar eller är ej i ingrepp"...hajar inte så mycket av det...så vad ska man göra? =)
av rd350
Felkoden betyder: Lock-up slirar eller kopplar inte in. Prova att rengöra kontaktstycket nere på lådan och radera felkoden, växlar den som den ska då har du bara haft dålig kontakt.
av Benniastic
Ska testa det imorgon =) har för mig att det är lite bökigt att få loss kontaktstycket och rengöra, och vad ska man rengöra med? elektronikrengöring eller något annat?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Hm, tveksamt att det är växelgivaren. Du borde få andra felkoder. Och vanligtvis "uppåtpil" blinkande i instrumentet.
Lite bökigt att plocka väck. Så testa först enl. nedan om du får riktiga signaler från givaren.
Finns en bra guide ifall du ändå ger dig på att ta loss det.

Sladd i sockel A1
Tryck TVÅ ggr på knappen --> lysdioden blinkar snabbt. Flytta spaken mellan lägena. (enklast med en medhjälpare här) Styrenheten svarar med blinkkoder:
144: R-läge OK
214: D -"-
224: 3 -"-
234: L -"-
241: N -"-
242: P -"-

Programväljaren:
243: Odefinierat läge
244: Ekonomi
314: Sport
324: Vinter
av Benniastic
Jag har fått blinkande pil på instrumentbrädan, detta fick jag när jag hade kört 1,5 tim på motorväg, kollade då felkoden = 3-2-3, raderade den, körde vidare och efter en 5 min började pilen blinka igen.

Lyckades köra hem på en fungerande låda, men när det var dags för parkering så tog det en 5-6 sek att få i backen och efter det från N till D hände ingenting, som att den inte la i någon växel.

Lät den stå över natten, gick ner nästa dag och testade att köra en sväng men efter 5 min började pilen blinka igen och lådan beter sig som om den slirar eller inte hittar växel.

Ska testa å köra igenom de olika lägena på lådan och testa med koderna så får vi se om det visar nåt fel eller inte =)
av Benniastic
OK, en liten uppdatering!

Gick ner nu och skulle testa, körde en "rengöring" av givaren genom att dra spaken fram och tillbaka en 15-20 gånger så kopparstiften ev.fick lite bättre yta, kollade felkod, fick nu kod 3-2-2...? (fel utväxling för angiven fart)
Kollade koden flera gånger och sen nolla jag den, startade bilen, gick igenom alla lägen med spaken 5sek på varje.

Backen går i med ett hugg medans D tog ett par sekunder för att sen sakta komma i läge kändes det som. Körde sen en sväng och växlingarna kändes lite sliriga. Stannade till och gjorde som i början, drog spaken fram å tillbaka en 20 ggr, startade bilen, drog igenom de olika lägena en 5 sek på varje, stannade bilen...bla bla...efter 3ggr nu känns det som att den fungerar bättre, D går i på en sekund, backen lika så och än så länge ingen blinkande pil på instrumentbrädan. Ska testköra den en stund nu för att se om det händer igen, sist va det ju på motorvägen efter en timmes körning typ...

Dessutom tycker jag det är på tok för mycket olja i lådan, försökte kolla både på COLD och HOT nu efter en 30 min, ligger en bra bit över angiven nivå på stickan...men oljan ser för övrigt bra ut, röd i färgen och luktar normalt, ej brännt.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]