Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av neptun
hej govänner

låg långfredagens afton på gatan och fick ordning på en kärvande bakbroms. då frun nyttjar bilen till 98% så kollade jag runt litta extra, då det var ett tag sen som jag körde.
påträffade följande.

* bägge bakfjädrarna brutna
* bromsen svampig, bromslampan lyser
* backljuskontaktorn måste bytas
* oljan på stickan skummig..
* strålkastartorkarmotor kass

och så självklart har servicelampan börjat lysa.

blev rätt så less på bilen, gick in å drack vin istället.

så min fråga.. jag har inte tid-energi-kunnande å rätta till allt de däringa.
ska ner till verkstan på tisdag och höra med dom.
va tror ni.. kommer de å kosta skjortan..? vet inte hur mycket man vill lägga på en snart tie år gammal bil som gått 26.000 mil
och ja.. jag ska hålla lite bättre koll i framtiden.
gla påsk/hj
Användarvisningsbild
av crumpets
Ska allt fixas på verkstad är det ju mycket tveksamt om en v40 som gått 26 000 mil riktigt är värt det.
Du kan ju göra en värdering på bilrpriser och stämma av den mot offerten du får från verkstaden och känna efter själv om det känns värt det.

Annars kan du säkert kränga den till nån mer kunnig på blocket och använda pengarna till en lite helare bil :)
Användarvisningsbild
av Severin
Tycker det verkar vara vanliga slitagedelar som ska bytas som kommer på vilken bil som helst, ska man sälja alla bilar som man måste byta slitagedelar på så läre det bli en hel del bilar genom åren
Användarvisningsbild
av neptun
kan tänka mig att det mesta är slitagedelar / bristande underhåll.. :oops:
kan nog bara säga att det är jag som kommer till korta.. och min tid.
är inte tillräckligt insatt men fattar nog att nåt skit har läckt in i oljan, men vad har jag inte en susning om. och vad det kan kosta å fixa.
Användarvisningsbild
av Severin
åker ni korta svängar med bilen om ja där är då felet, byt olja och se till att oljan få bli riktigt varm

Blir kondens och bensin som inte kokas ur när man kör korta sträckor
Användarvisningsbild
av neptun
allrajt. värt att testa.
hörde med grannen, besiktningsman på sbp, så länge fjädrarna inte kan röra sig från sitt läge har de inget att anmärka på.
Användarvisningsbild
av johnnype
allrajt. värt att testa.
hörde med grannen, besiktningsman på sbp, så länge fjädrarna inte kan röra sig från sitt läge har de inget att anmärka på.
Lustigt, jag fick ombesiktning för en brusten fjäder (fram). Dock så sitter den riktigt bra i tallriken och kraftiga hammarslag fick den inte att rörasig. Klantit av mig att inte gåigenom bilen först och att inte märka nåt :oops:

Men din granne måste iaf haft fel, om inte annat så kanske han vill häva min ombesiktning och godkänna mig?
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]