Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 455_webley
#395330
Har gett mig på att laga bl.a. en bränslemätare till en 740 -88. Plockade med mig mätarhuset upp för att kika på insidan. Med lupp ser jag att nästan hälften av lödningarna på kretskortet fått detta utseende, i större eller mindre grad:

http://www.globalsmt.net/troubleshooter ... oint_1.jpg

Jag valde att börja titta hur själva mätaren såg ut, eftersom bränslenålen hoppar mellan tre lägen och tom/full tank när man kör, trots att tanken för tillfället är ca 10 liter från full. Detta av anledning att inbillar mig dålig jord vid tankarmaturen renderar i en mätare som står på tom tank hela tiden. I övrigt visar hastighetsmätaren för lite upp till ca 85-90 km/h, sen visar den för mycket. Trycker man gasen i botten på femmans växel vid "90 km/h" (ca 2.500 rpm) så accelerar bilen 90-140 km/h på ca 5-7 sekunder, enligt mätaren. Belysning och vissa lampor på höger sida i mätarhuset har nyligen slutat fungera, trots att glödlamporna är hela. Lödde om några lödningar som såg misstänkta ut på kretskortet till reostaten.

Jag har plockat loss hastighetsmätaren, men tyvärr sitter kretskortet så till att det inte går att inspektera alla lödningar eller komma åt att mäta med multimeter. Demontering av kretskortet verkar inte gå att göra utan att först ta bort bl.a. visarnålen och mätartavlan. Mätartavlan förefaller vara klistrad och jag har inte vågat dra tillräckligt för att visarnålen ska lossna (det är väl så man lossar den?). Beträffande tempmätaren så kan det hända att det bara är givaren på motorblocket som är trasig, har ej felsökt den ännu. Jag antar att tempmätaren bör visa fullt om man kopplar in 12V på den?

Jag har använt sökfunktionen, och inte hittat vad jag sökte, men hoppas att jag kan få några bra tips här! :)
#395624
Tankmätaren var ingen bra idé att försöka löda på -- halva kretskortet är doppat i epoxy. Jag kan avslöja att det är mycket jobb att återställa en ensam lödpunkt som förorenats med bränd plast... :-(O)

Belysningen, eller bristen på den, var förmodligen reostatens anslutningar mot kretskortsfolien. Kretskortet till reostaten såg ut som skit, men det var förmodligen gammalt flussmedel som inte tvättats bort ordentligt vid tillverkningen. Efter att jag rengjort kortet med T-röd och topz granskade jag alla lödningar med lupp, tre såg ut att ha sprickor så dessa löddes om. Jag märkte då att tennskiktet som påförts vid våglödningen är extremt tunt. Jag hade varken tålamod eller utrustning att löda om alla punkter, eftersom jag hade fått påföra nytt tenn på samtliga ställen då kapillärverkan drar tennet igenom kretskortet. De tre lödöar som ansluter mot kretskortsfolien är ca 6 mm i diameter (ser ut lite som ett 'C') och mängden tenn där på denna mätare var näst intill obefintlig. Det tenn som fanns låg samlat på ena sidan och skapade en kontaktpunkt mot folien på bara någon kvadratmillimeter.

Jag lade på rikligt med lödfett och fyllde på med lite tenn så att det flöt ut och täckte hela ön, och blev en jämn ring. När jag kopplade in reostaten så fungerade belysningen som den skulle igen, så jag vill nog påstå att den reparationen var lyckad. Hastighetsmätaren verkar inte gå att ta isär utan att avlägsna mätartavlan, som är självhäftande, så det struntade jag i till vidare.

Hade jag haft en lödstation eller en bra lödpenna så hade jag kanske chansat på att löda det som går att komma åt utan att demontera kretskortet, men jag tror jag chansar på att hämta en annan hastighetsmätare på skroten.
av Cicaro
#395686
Tjo!

Kanske lite sent men ändå, jag länkar till följande pdf om du vill göra ett till försök och om inte annat för att det ska bli lättare att hitta den vid sökning. (Har länkat till denna tidigare när någon frågat om lödning och instrumenthus i 700/900serien). Finns mycket matnyttigt om vad som är bra do och dumma don'ts när man ska renovera instrument, både hastighetsmätare m.m.

http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf
#395858
Cicaro skrev:Tjo!

Kanske lite sent men ändå, jag länkar till följande pdf om du vill göra ett till försök och om inte annat för att det ska bli lättare att hitta den vid sökning. (Har länkat till denna tidigare när någon frågat om lödning och instrumenthus i 700/900serien). Finns mycket matnyttigt om vad som är bra do och dumma don'ts när man ska renovera instrument, både hastighetsmätare m.m.

http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf
PDF'en hade jag faktiskt hittat, och den är bra även om de specifika detaljerna i mitt fall (om att halva bränslemätarens kretskort är täckt med epoxy eller hur man tar isär själva hastighetsmätaren) inte finns med där... :)
av winston
#395967
För att ta isär hastighetsmätaren drar man först bort visarnålen sedan tar man bort mätartavlan som är klistrad. Om man är försiktig lossar klistret utan att mätartavlan går sönder. Det går sedan att klistra fast det med samma klister alltså utan att lägga på nytt. När du fått bort mätartavlan ser du skruvarna
av Cicaro
#396314
Har funderat flera gånger på hur sjutton man demonterar fronten på instrumentpanelen?/Tar isär hela instrumentbrädan så man får loss mätarna? Har aldrig bemödat mig att göra det då det är bensinmätaren som jag skulle behöva renovera, nu börjar dock hastighetsmätaren jävlas så det kanske är dags..
#396521
Cicaro skrev:Har funderat flera gånger på hur sjutton man demonterar fronten på instrumentpanelen?/Tar isär hela instrumentbrädan så man får loss mätarna?
Pratar vi 740 så är det två plastlock du pillar ut med en liten flatmejsel, locken sitter runt reglagen för klockan och instrumentbelysningen. Det vänstra brukar ha texten "Endast bly bensin". Bänd försiktigt ut kortsidan närmast vreden för klocka&belysning. Där under hittar du två stjärnskruvar, skruva ut och plocka bort dem. Nu är det bara att pressa handflatorna lätt mot kortsidorna på huvudinstrumentet, och dra rakt ut. Jag brukar för åtkomlighets skull demontera ratten innan, men det är alltså inte nödvändigt för att demontera och ta ut instrumentet.

Ratten demonteras genom att dra centrumet rakt bakåt (detaljen det står "Volvo" på). Bulten i navet är 17 mm. OBS! Använd INTE rattlåset som mothåll för att lossa ratten, be någon hjälpa dig att hålla ratten istället om du inte orkar själv.

När du fått ut mätarhuset så ska det gå att vika uppåt och lägga på intrumentbrädan, även om du inte tagit bort ratten först.

Nedanstående blev långt och mer detaljerat än jag hade tänkt mig först, så läs ALLT eller INGET! :)

På baksidan av huvudinstrumentet hittar du ett antal flerpoliga kontakter, samt en eller två enpoliga (två om du har farthållare, standard går till varvräknaren). I mitten längst ner (eller "upp" som det ligger på instrumentpanelen) sitter ett vitt plastclips som håller fast en trepolig kontakt (till hastighetsmätaren), det har märkningen VOLVO 1323025. Detta clips kan vara svårt att få bort, flat liten instrumentmejsel och försiktigt lirkande rekommenderas, det har två små spärrar som behöver lossas för att kunna lyfta bort och demontera kontakten det sitter över.

Nu har du förhoppningsvis fått loss mätarhuset. De flerpoliga kablarna behöver inte märkas upp, de passar bara på ett ställe, men tänk på vilket håll kablarna ska gå åt, med tanke på att du ofta demonterar dem med huvudinstrumentet upp-och-ner. Den eller de enpoliga kontakterna är det god idé att märka upp var de satt, däremot.

Längs med kanterna på mätarhusets baksida sitter stjärnskruvar med sexkantiga skallar, jag hittade en bild som illustrerar var de sitter:

http://www.sidhabo.org/div/InstrumentBaksida.jpg (lägger bilden som länk eftersom jag vill spara bandbredd hos ägaren)

OBS! Under ett flertal av skruvarna på huvudinstrumentets baksida sitter fjäderbrickor. Notera i vilken ordning de ska sitta på skruven, och åt vilket håll de är vända. Lägg alla skruvar du demonterar i varsitt fack i en sortimentask, och håll reda på var de satt. Sortimentaskar finns för 30-50 kr (bl.a. på Biltema), och är en billig investering för att slippa sitta och fundera på var skruvarna satt. Tänk inte ens tanken på att lägga dom lösa på ett bord eller annan yta, för du kommer garanterat att tappa en skruvmejsel precis där du har lagt ut dom...

Plocka även bort de fyra stora lamphållarna mitt på baksidan, samt de två övre för blinkersindikeringen (nedtill på bilden). Dessa vrids motsols och kan sedan lätt lyftas rakt utåt. Genom att ta bort dessa lampor så ökar vi rörligheten i kretskortssfolien, vilket du kommer uppskatta senare. Raden med 16 st små lamphållare kan du lämna på plats, men jag rekommenderar att du även plockar ur dessa - inte minst för att kontrollera att alla lampor är hela. Notera var de blå (eller ibland bruna) lamphållarna sitter, och återmontera dessa på samma platser efteråt. Eventuellt sitter det ingen glödlampa i, och det kan vara helt normalt beroende på årsmodell. Mer om detta lite längre ner i texten!

När dessa skruvar är lossade så går det det vita bakstycket (med den blå kretskortsfolien på) att lossa från det svarta framstycket av mätarhuset (delen som glaset framför mätarna sitter i). På bilden ovan ligger mätarhuset upp-och-ner i förhållande till hur det sitter i bilen. Längst till höger på bilden ser du ett kvadratiskt plåthus, det är reostaten, och de tre gulkromaterade skruvar du ser sitta kvar i direkt anslutning till detta, håller reostatens kretskort med vredet till framsidan av huvudinstrumentet. Skruvarna har funktionen att de pressar reostatens tre anslutningar mot kretskortsfolien. Reostaten demonteras lätt genom att försiktigt dra den rakt utåt, ska lossna lätt om alla tre skruvar är lösa.

Under kretskortet hittar du en halvgenomskinlig plastskiva, som sitter påtryckt på en skruv. Avlägsna plastskivan försiktigt, lirka den av skruven så att inte hålet i plasten går sönder. Nu ser du en mutter, och skruven som plastskivan satt på håller fast tempmätaren. Storleken är 6 eller 7 mm på muttern, men innan du lossar det så är det en bra idé att lossa på tempmätarens kontakt. Tittar du på kretskortsfolien så ser du (även på bilden) att det sitter fem stycken "metallklammer", dessa håller kontakten. Den ska lossna lätt från tempmätaren genom att dra den försiktigt rakt ut, börja med att försiktigt lyfta upp folien genom att föra in fingret bakom folien ovanför kontakten, och dra försiktigt utåt så nära kontakten som möjligt, så brukar kontakten följa med ut. Nu var det bra att det gick att få in fingret mellan folien och mätarhusets baksida, eftersom vi var smarta och tog bort lamphållarna jag nämnde ovan! Efter detta kan du lossna tempmätaren genom att skruva av muttern som blev synlig under den halvgenomskinliga plastskivan. Mässingsskruven sitter fast i tempmätaren, och följer således med tempmätaren ut när du drar den utåt från framsidan. På insidan av bakstycket sitter en fjäderbricka på skruven till tempmätaren, ta rätt på den direkt när du lyfter ur mätaren. Den går alltså inte att se från baksidan (som du lossar muttern på).

Hastighetsmätaren är lite speciell att demontera p.g.a. utformningen av kontakten till kretskortfolien. Vi ska börjar med att plocka bort kontakten, men titta på bilden ovan igen. I mitten av mätarhusets baksida ser du fyra stycken runda kopparplätterade ytor på kretskortsfolien. De nedre ("övre" på bilden) sitter precis där den trepoliga kontakten var ansluten. Där sitter normalt skruvarna som håller hastighetmätaren. Under de övre skruvarna (eller "nedre" som huset ligger på bilden) sitter det två flatstift respektive en flatstifthylsa monterade, notera fjäderbrickorna och deras placering när du lossar dem. Till höger på bilden, eller till vänster om dessa anslutningar (mer rättvänt mätarhus), sticker ett fyrkantigt vitt plasthus ut. Studera detta så ser du att sidan som är vänd mot hastighetsmätarens skruvar är "öppen" medan motsatt sida är "sluten". Fatta ett tag med tummen och pekfingret, TUMMEN mot skruvarna som håller hastighetsmätaren. Pressa inåt med tummen, och lirka upp locket snett uppåt mot hastighetsmätarens skruvar till. Pressa och lirka den snett uppåt/utåt, den ska lossna utan större ansträngning. Försök inte "hjälpa till" med mejsel, det brukar bara resultera i att locket blir fult.

Plastlocket ser ut som ett "L" och har spärrar du pressar in med tummen, och hakar som du lirkar upp genom att dra locket uppåt/utåt och eventuellt lite i sidled (mot den "öppna sidan"). Under locket kommer du se något som liknar en svart metallbit, det är ett clips som pressar kretskortsfolien mot hastighetsmätarens kretskorts anslutningspunkter. Använd en liten näbbtång (elle liknande) och fatta tag mitt på den svarta clipset. Clipset omsluter hastighetsmätarens kretskort på alla sidor, så du vill dra detta RAKT uppåt UTAN att klämma hårdare än absolut nödvändigt. Se till att du inte trasslar in det i kretskortsfolien eller skadar den genom vårdslöshet. När du fått upp det halvvägs så brukar det gå att dra ut med fingrarna. Kretskortsfolien kan lyftas lätt, bara så att den precis släpper från den smala tungan av kretskortet som sticker ut, men dra inte upp folien mer än nödvändigt för att t.ex. rengöra kontaktytorna på insidan med topz.

Nu kan du lossa hastighetsmätarens fyra skruvar, och kom ihåg vad jag sa om beslag och brickor ovan. Hastighetsmätaren tas ut framåt, precis som alla andra instrument, och har små styrpinnar i plast som ser till att mätaren hamnar i rätt position när du sätter tillbaka den. Om du har klockan och varvräknaren kvar (vilket jag förmodar) så är det ett relativt litet spelrum i sidled när du tar ut hastighetsmätaren framåt. Var lugn och arbeta metodiskt, och se till att du inte kilar fast hastighetsmätaren mellan klocka & varvräknare. Om det skulle hända så trycker du försiktigt in den sida som är längst ut, genom att försiktigt trycka med tummen på kanten av mätartavlan.

Bränslemätaren sitter fast på samma sätt som tempmätaren. Titta på bilden ovan så ser du en mutter längst upp i vänstra hörnet på bilden, längst ner till höger bakifrån sett med mätaren rättvänd. Ovanför muttern (nedanför på bilden) så är det tre likadana klammer på kretskortsfolien, som det var över kontakten till tempmätaren. Gör på samma sätt här, för in fingret mellan folien och mätarhusets baksida, och lyft rakt ut så nära kontakten som möjligt. Den ska lossna väldigt lätt! När kontakten är ute så kan du lossna på muttern, håll reda på eventuella brickor, och se till att ta vara på den som sitter på skruven på insidan av mätarhuset. Bygeln längst till höger, som sticker ut genom mätarhusets baksida; med två symboler och siffrorna "60" resp "80" följer med bränslemätaren när du tar ut den framåt.

Vissa mätare verkar sakna fjäderbrickorna på antingen temp- eller bränslemätarens insida, det kan hända att det inte är brickor på samma ställen. Av det skälet så var jag noga med att påpeka att ta rätt på eventuella fjäderbrickors PLACERING (var i ordningen de sitter) och ORIENTERING (vilket håll de är vända på). Detta enligt min filosofi om att det troligen fanns en tanke med hur de placerades ursprungligen, samt att mätaren är i originalutförande när den är ihopmonterad igen.

Jag pratade tidigare i denna text om den nedre raden med 16 st lamphållare. Symbolerna är lätta att inspektera när du delat på mätarhuset, och har den främre svarta delen lös. Det finns lampor som kanske inte används på just din bilmodell, och är du osäker på vilka lamphållare som ska ha glödlampor i sig så konsulterar du lämpligen instruktionsboken för att se vilka varningslampor som är aktuella för din årsmodell och utförande. Varningslamporna för katalysatorn är t.ex. inte aktuella på bilar som inte har det, osv.

Monteringen sker i omvänd ordning! Kontakterna till bränsle- och tempmätare går bara att montera på ett sätt, tryck dem löst rakt in med ett finger tills det tar stopp. Var noga med att se till att du får kontakternas hål över stiften, och inte bredvid. Hastighetsmätarens kontakt kräver lite mer omsorg, där är det viktigt att kretskortsfolien hamnar så rätt som möjligt på hastighetsmätarens kretskort. Ibland kan clipset vara lite tajtare på ena sidan, och vilja få folien att "krypa" på kretskortet när du börjar trycka på det. Då får man titta på vilket håll kretskortsfolien har tendens att krypa åt, och sätta ner clipset initialt snett på motsatt sida, och sedan vika ner clipset rakt när den lilla utbuktningen (stor som spetsen på en kulspetspenna) som är synlig på clipsets "kammar" på samma sida som kretskortet har sina anslutningar mot kretskortsfolien, har gått ner så långt så att den börjar klämma på ena sidan -- alltså bara någon millimeter in på kretskortets anslutningar (som du nu har samma dubbelvikta del av kretskortsfolien över, som satt där innan). Det ska gå att sätta dit clipset utan något som helst våld, med enbart pekfingret och krökt armbåge. Plastlocket är lättast att få dit genom att sätta dit det initialt snett -- börja med att haka i spärrarna närmast hastighetsmätarens skruvar, och tryck därefter snett inåt så att hakarna glider på plats ner. Dra inte skruvarna till hastighetsmätaren hårdare än att du känner att de bottnar/stannar. Tänk på att du skruvar i plast!

Reostatens kretskort brukar jag montera efter att jag skruvat ihop fram- (svart) och bakstycke (vitt), av den anledning att det blir en pinne mindre att passa in i hålen på fronten av mätarhuset, samtidigt som man håller i delarna till mätarhuset. Annars kan det lätt bli så att man plötsligt behöver tre händer. Pinnen till klockan brukar hitta sitt hål, medan pinnen till trippmätaren oftast behöver lyftas upp för att komma igenom hålet i glaset.

Är det något som verkar oklart, eller felformulerat, eller om någon har några andra frågor så är det bara att fråga här! :)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]