Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ibland kan det sitta ordentligt, men det går om man är försiktig och lirkar lite. Se till att trycka tillbaka höljet innan man drar i slangen. Våld är faktiskt inte bra i det här fallet... Tejp sitter på från början, antagligen från när bilen blev rostskyddad. Och jag brukar också sätta på ny när jag byter filter.

Man behöver inte ens jobba med vinkelslipen om skruven går av, svetsmuttern lossar lätt med hammare och dorn. Märker jag att skruven är fastrostad vänder jag håll och drar av den i stället. Då slipper man vrida sönder fästet.
Användarvisningsbild
av js1
Äsch, det var ju en "piece of cake" :lol:
Kopplingarna släppte hur lätt som helst. Bulten var heller inga problem.
Man har igen att man är rostskyddsfetischist 8). Ny tejp sattes plats och allt är indränkt i ny, härlig, tjock rostskyddsmassa tills det är dags att byta igen om sisådär 10år, fast då hoppas jag att man kör i en V70II 2,5FT eller liknande. :D
Använd Volvos filter! De är av plåt, de gångerna jag har fått problem med filter som inte släppt i anslutningarna har varit bilar med piratfilter dessa har varit av aluminium. På dessa hugger kopplingarna tag som hullingar i det mjuka materialet nästan omöjliga att få loss! Har aldrig haft problem med originalfilter mer än med klämman och jag har bytt några hundra.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]