Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej :) Jag har en 740 gl - 89 automat som jag ska konvertera till Manuell. Dels för att jag vill ha manuell, men behålla bilen och för att jag tänte ha det som ett projektarbete till skolan. Jag vet för det mesta vad jag behöver för att genomföra detta och tänker köpa en reservdelsvbil. Men behöver jag byta bakaxel också pga utväxlingen? Hade varit jättetacksam om ni skriver allt ni kan om detta ämnet, hade underlättat :P

MVH Carro
Var någonstans i landet finns du?

Min 745:a är ombyggd till manuell med en del intressanta lösningar. Du är välkommen att kika på den om du är nyfiken på hur man ska gå tillväga.. Förutsatt att du finns i Sthlm då..

/Ticken
Jo det finns en massa bilder i Garaget delen av forumet under rubriken "Tickens projekt".. Kommentera gärna.

Jag tänkte på lösningar som tex drivlinan, oljekylningen till automatlådan osv..

/Ticken
Det du behöver är väl;

Pedalställ, kopplingswire, en låda m46 eller m47 (personligt val vilken man föredrar), växellådebalken, kardanaxel från bilen du tog lådan. Bakaxlen kan du köra med den du har. Dock kommer du få lite högre motorvarv än original manuellväxlade pga automatare oftast har en högre utväxling. Dock får du ju lite "starkare" bil om du t.ex drar mycket släp osv. Annars behöver du en annan bakaxel också, förslagsvis från den du också tog låda och kardan ifrån.

Värt att tänka på är ju att det egentligen krävs en regbesiktning pga lådbyte från automat till manuell eller vise versa. Dock har jag gjort det är bytet på en Ford Sierra jag köpte med automatlåde ras. Besiktade denna bilen 3 år i rad utan några som helst kommentarer, står automat på papperna än idag. Det gäller nog bara att prata lite skit med inspektören så han glömmer bort sig :)

Allt som allt från pallbock upp pallbock ner tog det ca 3 timmar. En sak till att tänka på är att du måste koppla förbi startspärren automataren har. t.ex om du har Driven i så kan du inte starta. Denna måste man koppla förbi.

Hoppas det går bra ;)
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]