Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jockas
sidhabo skrev:
rd350 skrev:Kollat returoljeröret från turbon? Om det är igensatt vräker den in all oljan!
Ok, menar du att oljan kommer in på trycksidan då alltså ... och in till insuget den vägen ? Verkar ju lite lamt om oljekylningen hittar in till trycksidan ....
Nej, turbon blir "överfull" med olja och trycker ur sig inifrån från lagret ut i avgasröret.
Användarvisningsbild
av sidhabo
jockas skrev:
sidhabo skrev:
rd350 skrev:Kollat returoljeröret från turbon? Om det är igensatt vräker den in all oljan!
Ok, menar du att oljan kommer in på trycksidan då alltså ... och in till insuget den vägen ? Verkar ju lite lamt om oljekylningen hittar in till trycksidan ....
Nej, turbon blir "överfull" med olja och trycker ur sig inifrån från lagret ut i avgasröret.
Hm, då stämmer det inte med min. Jag har olja i rören på trycksidan .... Kanske vev-venten i alla fall då ??:-/ Fattar fortfarande inte hur ventilen funkar som sitter där vevhusgasen ska gå ut i friskluftslangen. Ska den stänga vid tomgång ... eller tvärtom :?:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Fan vet om man ska tro på det. Sista koll innan jag tänkte beställa ny turbo så hittade jag en dålig vakuum-slang. Den som styr vevhusgaserna in till röret efter luftrenaren.
När jag bytt hade jag fortfarande blårök :cry: ... Fast mycket mindre. När jag kört lite längre och dragit lite med turbon så är blåröken helt borta :shock: Gissar att det var olja kvar i rören som brunnit upp nu efter lite mer körning.
Verkar just nu som hela problemet var vakuumet till den ventilen. Kan ju stämma med det typiska jag hade, att det bara var blårök vi tomgång och när jag släppte gasen. Om t ex ventilen var öppen då istället för stängd. Eller vice versa ?:-/ Får se om det håller i sig.
Tack för alla tips !
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]