Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Har 855-96

När jag kör fram och drar i handbromsen, knäpper/smäller det till men bilen bromsar.
Om jag parkerar bilen och drar åt handbromsen, rullar bilen bak utan problem. Ingen handbroms hellt enkelt!

Vad är grejen?
av kamilenski
Visst har jag justerat wiren i kupen. Den drar snyggt på 4:e klicket. Står jag i nedförsbacke håller handbromsen bilen still. Står jag i uppförsbacke ger den ingen funktion. Måste lägga in ettan för att lämna bilen. Annars rullar den bak.
av kamilenski
Dobermann skrev:Innan du justerade wiren så justerade du ute vid bakhjulen först?
Nej. Det gjorde jag inte. Men begriper inte hur kan det vara möjligt att funktionen finnes vid framåtrullning men inte bakåt?
Användarvisningsbild
av Nexus
lossa inne i bilen sen justera ut vid hjulen.Min tog inte vidare bakåt med nya backar men efter kört lite och efterjusterat så tar det bra båda bakåt och frammåt :-)-)
Användarvisningsbild
av Folke89
kamilenski skrev:
Dobermann skrev:Innan du justerade wiren så justerade du ute vid bakhjulen först?
Nej. Det gjorde jag inte. Men begriper inte hur kan det vara möjligt att funktionen finnes vid framåtrullning men inte bakåt?
Faktum är att handbromsarna nyper bättre vid "framåtrullning" (har ingen bra förklaring till varför). Men naturligtvis ska det inte vara så illa att den rullar bakåt.

Ta och justera igen och du MÅSTE justera vid bakhjulen (bromsbackarna). Justeringen inne i bilen är mera finlir. Är bromsbackarnas justering rätt inställda så ska du kunna släppa rätt mycket vid justeringen inne i bilen (själva spaken) och bromsarna ska ändå ta bra. Meningen är inte att du ska justera allt inifrån.

Ta och justera vid bakhjulen så att bromsarna ligger på lite, lite sedan kör du så de får slitas in sedan kan du göra samma sak igen. Då borde de ta som de ska.
av kamilenski
Tusen tack! Ska försöka fixa det unnder veckan!

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]