Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krusell
Hej! Har en S40 2.0T-99. När man kör över vägbulor och gupp låter det väldigt konstigt, är antagligen från stötdämparna. Bilen känns även allmänt oinspirerad att köra, kränger mycket i kurvorna. Stötdämpare och fjädrar har antagligen sett sina bästa dar. Är det någon som har bra tips på prisvärda väghållningskit som är överkomliga?
av JE Jr
Stötdämparna bak till Volvos egna sportchassi är billigare (!!!) än Biltemas bakdämpare. Eller var det iallafall när jag köpte för ett par månader sedan. Skyndade mig köpa för jag var rädd att de skrivit fel pris i datorn, hehe.
Användarvisningsbild
av hixen
http://www.chassit.se har prisvärda kit, allt från 3900 och uppåt. Vet personligen inte hur kvalitén är men responesen från andra är att den är helt okej för priset man betalar. Finns lite olika hårdhet, men bilen kommer få bättre väghållning men oavsett kit kännas lite mer stötig än orginal. Finns även flera som kör h&r och orginal dämpare, respektive eftermarknads dämpare och det verkar också funka fin fint, en smaksak så att säga. lycka till, Ronnie
av Kojje
Orginaldämpare + sänksats brukar göra susen om man inte vill lägga allt för mycket pengar H&R är bra fjädrar men det finns fler som funkar fint mekonomen har Kilen som också är helt ok fjädrar sedan kan man komplettera med ett fjäderbensstag som du sätter mellan fjädertornen i motorutrymmet styvar upp karossen motverkar vridningar och slingrighet kör man trimmat gör det ganska stor nytta vid rejäla gaspådrag finns som orginaltillbehör men även eftermarknad.
av Krusell
Okej, är det någon som har koll på priser på originaldämpare till s40 och vad HR fjädrar kostar?
av Kojje
Krusell skrev:Okej, är det någon som har koll på priser på originaldämpare till s40 och vad HR fjädrar kostar?
H&R fjädrarna ligger på ca 2300-2500 beroende på återförsäljare för komplett runt om dämparna vet jag inte men dyrare kolla först om dämparna är slut att bilen kränger beror oftast på att fjädrarna är utmattade ut och gunga bilen i varje hörn när du släppt bilen skall den inte göra mer än 2-3 gungningar innan den stannar.
Ps.Kolla så att du inte har nivåreglering på bilen innan du springer och köper fjädrar för det funkar inget bra ihop med sänkfjädrar Ds.
av Krusell
Okej, bara 980 för båda bakre? När jag var inne på volvo ville dom ha typ 1000kr/st för bakre dämparna.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]