Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickeS60
Jakris skrev:
mickeS60 skrev:Hej Är en ganska nybliven ägare till S60 2.4T manuell på 24000 mil
Du är den förste med manuell låda (av 17 kända fall). Vilken årsmodell? (för min sammanställning).
Hej! De är en -01 jag har.
av AndyXC90
Jakris skrev: I mitt fall är det är ett eller ett par korta gnissel bara just när motorn tänder alldeles fel.
Jag tycker att det låter som explosionsgas som tränger förbi en ej helt stängd ventil,
vilket kan ske när gasblandningen av misstag tänds innan insugsventilerna stängts.

En kärvande CCV-ventil på sugsidan skulle naturligtvis öka risken, men grundproblemet är ändå att den tänder vid fel tillfälle.
Varför funkar bilarna så bra såväl på tomgång som full fart, när de väl startat? Eftersom det verkar som om alla har problem bara vid kallstart kanske CCV'n fastnar i tidigareställd insugskam när den är kall :???: .
Jag har också ett eller ett par korta gnissel, dock inte endast när motorn tänder alldeles fel.
Jag har även haft gnisselljud utan att man märker ett påtagligt startproblem, även om det oftast är i samband med något slags problem.
Dessutom har det hänt att problemet uppstått även när det inte är kallstart (om sedan motorn hade nått upp till arbetstemperatur kan jag inte säga).
Efter bytet av insugskamaxelgivaren har jag inte haft dessa problem, dock har gnisselljudet visats sig några enstaka tillfällen (mycket mer sällan än innan).
Bilen går (som alla andras) sedan bra på tomgång som full fart.
Användarvisningsbild
av Jakris
AndyXC90 skrev: Efter bytet av insugskamaxelgivaren har jag inte haft dessa problem, dock har gnisselljudet visats sig några enstaka tillfällen (mycket mer sällan än innan).
Vi gläds åt att insugskamgivarbytet funkat för dig Andy :D, även om jag och Micke var inte lika lyckosamma :cry:.

Jag vill inte måla f-n på väggen, men tyvärr är det risk att problemen "lurar i vassen" eftersom det fortfarande gnisslar för dig ibland.
av AndyXC90
Jakris skrev: Jag vill inte måla f-n på väggen, men tyvärr är det risk att problemen "lurar i vassen" eftersom det fortfarande gnisslar för dig ibland.
Jag vet och det är därför jag inte känner mig säker. Jobbigt att ha känslan - när visar det sig att problemet ändå finns kvar...
Användarvisningsbild
av Jakris
AndyXC90 skrev:
Jakris skrev: Så temperatur-/fukt-beroende kontaktfel, eller i värsta fall kretskortfel, är fortfarande en möjlighet.
Eftersom jag upplevt att det inte varit problem med värmare så kom vi in på något åt detta håll på Volvo idag. Därför togs ECM:n ur och kontakterna rengjordes så att inte oxidation skulle kunna störa signalen ??:-/ (temp/fukt beroende). Hade också en diskussion kring att byta ECM i något kommande steg framöver om vi inte hittar en lösning innan.
Du är den ende som har så ny bil att Volvo är intresserade av att byta delar utan kostnad. Eftersom du fortfarande har gnissel ibland, och med bakrund av mina och Mickes obefintliga resultat av givarbyten, är det säkrast att du övertalar dem att byta ECM medan de fortfarande är intresserade.

Försvinner då alla symptom öppnar sig äntligen möjligheten att ringa in grundorsaken genom att byta tillbaka insugskamgivaren för att se om felet kommer tillbaka. Det skulle hjälpa oss alla.

Min XC90 startar perfekt sedan i torsdags (inget gnissel/varvräknarfladder sedan startmotorbytet) i blandat klimat mellan 0-5°C och fuktigt.
Eftersom ECM-byte är för avancerat/dyrt för mig, om jag inte kan vara säker på att det hjälper, kommer jag först att ge mig på insugs-CVVT-ventilen som, om den kärvar i kallt tillstånd, skulle kunna bidra till "gnisslet" (men inte till varvräknarfladder).

//Janne
av emdor
Måste ge er alla en eloge för ert arbete. Jag har mer eller mindre bara följt tråden av intresse ifall någon hittar en lösning. Jag har ju som ni vet alla de symptomer som vi pratar om men det som är som mest irriterande och som jag tycker är det värsta problemet är ju att symptomerna inte är konstanta samt att de för det mesta endast händer vid kallstarter, vilket i sin tur gör det svårt för en verkstad att få till symptomen utan felkoder.
Är det inte fler än jag om tycker att det knäpper typ relä ljud när bilen inte startar bra. Jag hör inte det ljudet när bilen startar bra. Jag hör fel ljudet från startmotorn, gnissel (eller vad det nu är), jag hör knäppet (från något relä eller vad det nu är) och jag ser varvräknaren fladdra (vad det beror på). Sen så beror det på bilens dagshumör om den feltänder eller hoppar igång hyffsat bra efter ett skiftande antal varv på startmotorn. Jag måste faktiskt säga att några plusgrader ger värre symptom än några minusgrader. Jag har även på senare tid börjat fundera på om det verkligen är bra för bilen att den håller på som den gör vid varje uppstart. Det borde ju slita hårdare på olika komponeneter när den håller på som den gör. Sen funderar jag även att lämna in den en runda till på min verkstad för problemet är ju som sagt riktigt irriterande och har faktiskt gått så långt att den ger mig ångest när jag ska använda köra bilen. Det känns helt enkelt inte bra, men det känns samtidigt djäkligt fel att sälja bilen som den är. Jag är på tok för ärlig för att föra över detta problem på någon annan.....

Utöver allt negativt så vill jag passa på att önska er en trevlig Volvo påsk! :mrgreen:
av AndyXC90
Jakris skrev:Bytte startmotorn i torsdags kväll.
Har det givit något positivt resultat med startmotorbytet?
av AndyXC90
Jakris skrev:
AndyXC90 skrev:
Jakris skrev: Så temperatur-/fukt-beroende kontaktfel, eller i värsta fall kretskortfel, är fortfarande en möjlighet.
Eftersom jag upplevt att det inte varit problem med värmare så kom vi in på något åt detta håll på Volvo idag. Därför togs ECM:n ur och kontakterna rengjordes så att inte oxidation skulle kunna störa signalen ??:-/ (temp/fukt beroende). Hade också en diskussion kring att byta ECM i något kommande steg framöver om vi inte hittar en lösning innan.
Du är den ende som har så ny bil att Volvo är intresserade av att byta delar utan kostnad. Eftersom du fortfarande har gnissel ibland, och med bakrund av mina och Mickes obefintliga resultat av givarbyten, är det säkrast att du övertalar dem att byta ECM medan de fortfarande är intresserade.

Försvinner då alla symptom öppnar sig äntligen möjligheten att ringa in grundorsaken genom att byta tillbaka insugskamgivaren för att se om felet kommer tillbaka. Det skulle hjälpa oss alla.

Min XC90 startar perfekt sedan i torsdags (inget gnissel/varvräknarfladder sedan startmotorbytet) i blandat klimat mellan 0-5°C och fuktigt.
Eftersom ECM-byte är för avancerat/dyrt för mig, om jag inte kan vara säker på att det hjälper, kommer jag först att ge mig på insugs-CVVT-ventilen som, om den kärvar i kallt tillstånd, skulle kunna bidra till "gnisslet" (men inte till varvräknarfladder).

//Janne
Nästa steg är att göra detta byte. Det är visst en komplicerad historia eftersom varje ECM programmeras mot varje bil. Detta innebär att man inte kan få en ny ECM bara för att prova, särskilt då den är riktigt dyr.
Eftersom jag inte har något varvräknarfladder sedan bytet av insugskamgivare och starterna är rena måste ju denna åtgärd ha givit resultat (med undantag för om bilen endast varit inne i en "positiv trend").
Användarvisningsbild
av isak
har följt er som har startproblem.
har en teori?
verkar gälla motorer som har dubbla kamaxelgiv- och variabel insugskam.
hur styrs kamaxeln, motorns oljetryck vet ja andra fabrikanter använder. vet teknikern på volvo om de går tillbaka till låg-registerläge när problem uppstår? kammaxlar-går ganska tungt! skulle kunna ställa värdena lite snett vid nästa start?
ni som har bytt givare o har den gamla liggandes. prova fila upp fästhålen någon millimeter åt något håll till börja med. det är vevgivaren som tänder kamgivaren talar om vilket varv den skall tända.
de elektroniska värdena kan ligga i gränsområdet, vilket går att "lura" genom förskjutningen av kam-givaren?? någon grad åt något håll? ni som skriver verkar ju inte ha TMC (tummen mitt i handen)

kan de här tankebanorna hjälpa er vore det roligt.
GLAD PÅSK allihopa
isak
Användarvisningsbild
av Jakris
AndyXC90 skrev:Nästa steg är att göra detta byte. Det är visst en komplicerad historia eftersom varje ECM programmeras mot varje bil. Detta innebär att man inte kan få en ny ECM bara för att prova, särskilt då den är riktigt dyr.
Ja, jag klarar det inte som "hemmafixare", men för Volvo vore det en smal sak att koppla in en annan (inte nödvändigtvis ny) ECM och ladda in programvaran.

isak skrev:verkar gälla motorer som har dubbla kamaxelgiv- och variabel insugskam.
Nej, vi som är drabbade har såväl motorer med variabel avgaskam & insugskam (=2 givare) som motorer med enbart variabel insugskam (=1 givare). Av någon anledning så har alla utom en automatlåda.
isak skrev:hur styrs kamaxeln, motorns oljetryck vet ja andra fabrikanter använder. vet teknikern på volvo om de går tillbaka till låg-registerläge när problem uppstår? kammaxlar-går ganska tungt! skulle kunna ställa värdena lite snett vid nästa start?
Som jag skrev sist inriktar jag mig härnäst på CVVT-ventilen, som styr oljeflödet till kamaxelregleringen (CVVT). Orsaken är att om ventilen kärvar, eller är delvis täppt, så skulle insugskammen kanske kunna bli så senställd att explosionsgas tränger förbi en ej helt stängd ventil och, om gasblandningen av misstag tänds för tidigt, orsaka det "gnissel" som många upplever. (Har dock inget med varvräknarfladder att göra, vi har säkerligen flera samverkande fel).
isak skrev:ni som har bytt givare o har den gamla liggandes. prova fila upp fästhålen någon millimeter åt något håll till börja med. det är vevgivaren som tänder kamgivaren talar om vilket varv den skall tända.
de elektroniska värdena kan ligga i gränsområdet, vilket går att "lura" genom förskjutningen av kam-givaren?? någon grad åt något håll?
Jag avråder bestämt från att försöka positionera om givare! Svänghjulsgivaren, som via ECM ger såväl tändläge som varvräknarutslag, ger perfekt resultat när motorn väl har startat. Att ändra givarläge, för att försöka kompensera för signalstörningar under startfasen, skulle snarare förstöra alla referenser som ECM har.

Av någon outgrundlig anledning har jag inte haft några som helst felsymptom sedan jag bytte startmotor för 1½ vecka sedan (klimat -1 till +8°C, vått och torrt). Jag har dock ingen rimlig förklaring till varför startmotorn skulle göra någon skillnad, eftersom mina mätningar inte visade någon signifikant skillnad.

//Janne
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 27
Avgassystem till volvo 940

Förra ägaren sa 100 cells.

Den sitter så den syns bakifrån, om de[…]

Går det bra att sätta den på det[…]