AndyXC90 skrev:Nästa steg är att göra detta byte. Det är visst en komplicerad historia eftersom varje ECM programmeras mot varje bil. Detta innebär att man inte kan få en ny ECM bara för att prova, särskilt då den är riktigt dyr.
Ja, jag klarar det inte som "hemmafixare", men för Volvo vore det en smal sak att koppla in en annan (inte nödvändigtvis ny) ECM och ladda in programvaran.
isak skrev:verkar gälla motorer som har dubbla kamaxelgiv- och variabel insugskam.
Nej, vi som är drabbade har såväl motorer med variabel avgaskam & insugskam (=2 givare) som motorer med enbart variabel insugskam (=1 givare). Av någon anledning så har alla utom en automatlåda.
isak skrev:hur styrs kamaxeln, motorns oljetryck vet ja andra fabrikanter använder. vet teknikern på volvo om de går tillbaka till låg-registerläge när problem uppstår? kammaxlar-går ganska tungt! skulle kunna ställa värdena lite snett vid nästa start?
Som jag skrev sist inriktar jag mig härnäst på CVVT-ventilen, som styr oljeflödet till kamaxelregleringen (CVVT). Orsaken är att om ventilen kärvar, eller är delvis täppt, så skulle insugskammen kanske kunna bli så senställd att explosionsgas tränger förbi en ej helt stängd ventil och, om gasblandningen av misstag tänds för tidigt, orsaka det "gnissel" som många upplever. (Har dock inget med varvräknarfladder att göra, vi har säkerligen flera samverkande fel).
isak skrev:ni som har bytt givare o har den gamla liggandes. prova fila upp fästhålen någon millimeter åt något håll till börja med. det är vevgivaren som tänder kamgivaren talar om vilket varv den skall tända.
de elektroniska värdena kan ligga i gränsområdet, vilket går att "lura" genom förskjutningen av kam-givaren?? någon grad åt något håll?
Jag avråder bestämt från att försöka positionera om givare! Svänghjulsgivaren, som via ECM ger såväl tändläge som varvräknarutslag, ger perfekt resultat när motorn väl har startat. Att ändra givarläge, för att försöka kompensera för signalstörningar under startfasen, skulle snarare förstöra alla referenser som ECM har.
Av någon outgrundlig anledning har jag inte haft några som helst felsymptom sedan jag bytte startmotor för 1½ vecka sedan (klimat -1 till +8°C, vått och torrt). Jag har dock ingen rimlig förklaring till varför startmotorn skulle göra någon skillnad, eftersom mina mätningar inte visade någon signifikant skillnad.
//Janne