Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Att bli strandan med baugetter och franska ostar låte inte helt fel när man tänker på det. :D

Jag hade en Volvo 440 GL -89 från 1991 - 2002 och det var inga större problem med den. Visst, saker gick sänder på den, men det gör det på alla bilar. Mekaniken på en 440 är väl ingen katastrof dirket, men den känns inget vidare heller. Jämfört med andra surhinkar till bilar av samma storlek och årsmodell så skulle jag välja en Volvo 440 om och om igen. Kolla rosten på den. De rostar som tusan, men det gör likvärdiga VW Golf, Fort Escrot och Opel Astma också, för att inte tala om franska bilar.

Varför sålde jag min 440 om den nu var så j-vla bra? Ptja, jag ville ha något bättre. Eftersom jag skött bilen var den inte speciellt rostig. Det som pajade på den var slitdelar och lite annat. Jag fick olja i fördelaren vilket gjorde att den gick dåligt och orent. Om det var detta som orsakade att katalysatorn fick bytas några år senare låter jag vara osagt. Bromsrören fick bytas då de var rostiga. Gaswiren gick av en gång. Ventilkåpepackningen fick bytas. Likaså vattenpumpen. Detta saker var efter 10 år och 17000 mil. Med de erfarenheter jag har av Volvo 440 så kan jag inte riktigt förstå dess dåliga rykte. Men som sagt, kolla rosten. När du kollat rosten så kolla rosten en gång till.

Ps. Det sitter en frans motor och växellåda i dessa bilar. Från Renault. Ds.
ja du ilesrof.
du talar ju mot dig själv angående 440 modellerna? vilseled inte andrea med en sådan enligt mina erfarenheter skithög! smartaste bil blir nog 945 tror 91-92 hade de en 130 hk motor som gick billigare än den vanligare 119 hk motorn. beg-priserna på de är säkert utjämnade i dag
Volvo-partner.

Skulle nog kika efter en hyfsad Clio (har sett hur de parkerar i Paris) och då kan oömma stötfångare och en mindre bil vara helt rätt.
Väldigt överraskad hur pass pigg och trevlig clion är.
Larzan, har du tittat för djupt i lördagswhiskyn? :wink:

Renault Clio. :lol: :lol:
Andrea skulle ju ha en bil. En Volvo 940 är nog det bästa köpet.

Vem vill köpa bekymmer? = Gammal Renault
Isak... exakt var talar jag mot mig själv? Jag hade en Volvo 440 i 11 år. Ja, det var saker som gick sönder på den, men det gör det på alla bilar. Men med tanke på hur många år jag hade den och de få saker som pajade så var det en bra bil. Jag tänker inte inleda någon snoppmätartävling genom att fråga vad du ar för erfarenheter av Volvo 440.
av andras erfarenheter! + goda kontakter med volvomekaniker förstod jag att någon sådan skulle inte hamna på min gård. men dina erfarenheter är ju goda men knappast statistiskt säkerställda!
isak
isak skrev:av andras erfarenheter! + goda kontakter med volvomekaniker förstod jag att någon sådan skulle inte hamna på min gård. men dina erfarenheter är ju goda men knappast statistiskt säkerställda!
isak
Okej, du vinner. Volvo 440 är världens sämsta bil och Volvo 940 den bästa. Fast ännu bättre är nog en gammal Volvo 245. Eller Amazon. Den är bäst. Nu skall jag gå och göra någår som engagerar mig mer än detta, jag skall gå å skita.
Jag skulle vilja sammanfatta mina tankar såhär:

En tiotusenkronorbil är en tiotusenkronorsbil. Det finns mängder av modeller och ja - man kan ha tur och hitta en bra bil även bland de som generellt har sämre kvalitet men oddsen är faktiskt emot den som försöker. Du har större chans att hitta en bra bil om du väljer en bil som har riktigt bra rykte från början. Det har inte gamla Clio eller Volvo 440.

Min fu hade för många år sedan en Lancia Junior (samma som Fiat 112) och den gick som en klocka men jag skulle aldrig rekommendera den då det är en bil med erkänt dålig kvalitet och även säkerhet även om vårt exemplar var ok.

En 945 eller 745 är ingen jättespännande bil men det är mycket bil för pengarna och förmodligen det bästa man kan välja för 10.000 kr. Den är både erkänt driftsäker och säker. Utbudet är också enormt så det borde inte vara svårt att hitta en som är OK. För att inte tala om billiga reservdelar som är lätta att få tag på.....:-)
Om nu bilen skall brukas i frankernas rike så kanske man skall välja en bil som är vanlig där och inte en som är vanlig här i Sverige. Hur lätt är det att hitta billiga delar till en 740 eller 940 där? Det kanske är jättelätt, jag vet inte, men jag har mina dubier.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]