Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emiltheant
Hejsan

Jag har ett skumt fel på min kära Volvo. När jag stänger av bilen så lyser p-ljuset fortfarande, inte med full styrka och om jag drar ut säkringarna så slocknar bara högersidan. Om jag sätter ljusomkopplaren i läge noll så börjar ibland även bältesvarnaren att blinka. ?:-/
HJÄLP!!!/Lasse
av Redlös
Troligtvis har ljusomkopplaren gett upp. Koppla ur den och se om problemet kvarstår. Om det försvinner, köp en ny omkopplare.
av Redlös
Lesjö skrev:Har du dragkrok? Då ligger felet ganska säkert där.
Också en mycket trolig orsak.
av emiltheant
Tackar för snabba svar! :D

Ljusomkopplaren har jag kopplat ur, tyvärr inte den.
Ska kolla släpvagnskontakten imorgon, jag återkommer!

Lasse
av Casal
Om det är massa skit som krånglar kan det vara värt att kolla jorden till plattan där alla relän siter.
av emiltheant
Problemet löst! :D
Skruvade precis bort släpvagnskontakten och ljuset slocknade direkt.
Så jag tackar så himla mycket för hjälpen, ovärdeligt! (W)

Lasse
av kalle945
Hej!

Har en liknande elfel på min 945-94. Ibland släcks inte strålkastarljuset när man stänger av bilen. Om man ställer ljusomkopplaren till 0 ljuser instrumentbelysningen och bakljusen... P-ljus verkar ok.
Det är inte släpvagnskontakten, men om man startar om motorn och stänger av så är allt ok. Det hela händer bara några gånger/år och bara när det regnar. Så man kan inte testa för ofta, men jag är rädd att batteriet töms någon dag. Hittills var det grannarna som ringde och räddade oss... Kan det börja ljusa efter jag har lämnat bilen och allt var ok???

Har någon ett förslag hur man kan lösa problemet?

/Kalle
av tuxedo
kalle 945.
Menar du att det inte är släpvagnskontakten bara för att det blir OK när du startar om motorn och stannar den igen?
Eller har du verkligen haft isär släpvagnskontakten och kollat den?

//tuxedo.
av kalle945
Hej tuxedo

nej, när jag drar ut kontakten till släpvagnskopplingen händer ingenting, därför tror jag inte att felet kommer därifrån. Är det fel? Har inte haft isär kopplingen - men vad ska jag leta efter därinne?
Kan någon förklara hur ett sånt elfel fungerar - vad är det som händer när ljuset inte går att släcka?
/Kalle
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]