Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
nalle skrev:Jag har pratat med mekanikern men han bara svamlar om att det är svårt att höra skilnad,
men det fins ju som tur är andra som kan sitt jobb, och har yrkesstolthet och inte tar 800kr/tim för att göra ingenting.
Faktum är att det är ytterst svårt även för en erfaren mekaniker att lyssna sig till det ena eller det andra. Finns ett par metoder, men inget som är defintivt. Det enda man kan göa för att vara säker är att riva ner tråget och kolla samt ta isär toppen och kolla. Utan att ta isär, titta och mära så kan man egentligen aldrig säga något defintivt.
av nalle
Ja det kanske är väldigt svårt att höra skillnad,men då ska man kanske upplysa kunden om att det man tar riktigt bra betalt för bara är en gissning.jag som kund lämnar in bilen för att få reda på vad som är fel,och borde kunna lita på att mekanikern har gjort det som behövs för att kunna ge meg den informationen.om det var en gissning jag ville ha kunde jag gått till en spådam eller frågat grannen.MVH Mats
av nalle
Men jag ska nog tillägga att det inte var meningen att smuttskasta mekaniker för dom allra flesta är duktiga och gör ett utmärkt jobb, utan att jag ville ha reda på om jag gör någe fel med volvon eftersom den går sönder så ofta och den ända som kör bilen är jag.MVH Mats
av nalle
Annan motor är införskaffad och skall stoppas i till helgen tillsammans med ny kylare och turbo givetvis byter jag kammrem och vattenpump även på denhär motorn så får jag hoppas att den håller,jag vill även tacka bilskroten som gav mej motorn gratis fast att dom inte behövde.MVH Mats
av eijo
nalle skrev:Annan motor är införskaffad och skall stoppas i till helgen tillsammans med ny kylare och turbo givetvis byter jag kammrem och vattenpump även på denhär motorn så får jag hoppas att den håller,jag vill även tacka bilskroten som gav mej motorn gratis fast att dom inte behövde.MVH Mats
All heder till din bilskrotare! Lycka till nu med din "nya" motor!
av nalle
Tack håller den mer en en månad så är det personligt rekord på v40 motorer.jo det är en bra skrot den ska jag göra fler affärer med,fast förhoppningsvis inte med volvo motorer.MVH Mats
av Tartryffel
nalle skrev:JAja jag förstår jag är lite trög :oops: ja du om jag viste i vilken ording allt hände,men jag åkte motor vägen mellan uppsala stockholm i söndags,plötsligt steg temp mätaren till topps och någon sekund senare tändes lamdalampan jag svängde av motorvägen och öppnade huven och då står det en ångståle ut ur kylaren när motorn blev lite kallare hällde jag i vatten och startade bilen och ser att det kommer en fontän av vatten vid varje motor varv ur expantionskärlet o det vill man inte se när man har lagt ut 150000 på ett motor byte :twisted:om turbon klarar sig vet jag igentligen inte men dom brukar inte vilja gå tok varma men som sagt ska släpa hem skrället till garaget i helgen o se vad som behöver bytas.Det är fegt att ge upp.MVH Mats
La du 150.000 kr på motorbyte?
av nalle
Nix (förlåt det blev en nolla för mycket) inte riktigt ännu men året är inte slut,men hitils har det kostat mej 23700 men det är för bägge motorerna.MVH Mats

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]