Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Såhär gjorde jag min läsare. Väldigt enkel men fullt funktionsduglig.

Motståndet sitter i krympslangen ihop med lysdioden.

Röd sladd=stift 16 (+)
Svart sladd = stift 5 (jord)
Grå sladd = det stift som ska läsas ut, i ditt fal nr.6 ECC

http://data.fuskbugg.se/skalman01/kodlasare.jpg
av POS
Här kommer lite nya observationer.

Har kört en sträcka på ca 35min och då gick EEC:n över till att blåsa kylig luft 2 gånger. Det kändes som om luften inte var riktigt lika kall som i vintras och när jag vid "de kalla" perioderna jämförde förar- & passagerarsida så upplevde jag att det dessutom var ett lite högre flöde av luften på passagerarsidan, alltså problemsidan. Slutsats = mer och kallare luft när skiten sätter igång och blåser kallt. Tokig idé = Kan det läcka in uteluft någonstans i kanalsystemet eller???

Har gjort en sådan enkel felsökare som js 1 föreslog och körde den i OBD II stiften.

Resultat

ECC pin 6.
blink - uppehåll 3s - blink - uppehåll 3s - blink - uppehåll 3s - blink - uppehåll 3s - blink - uppehåll 3s - blink
Verkar som om detta skulle hålla på i oändlighet. Är detta samma som kod 1-1-1??? Alltså inga fel.

Provade sedan

Cruise control pin 13 för att se och lära mig hur blinkandet fungerar.
blink - uppehåll 3s - blink-blink - uppehåll 3s - blink-blink = Kod 1-2-2
Detta är om jag förstått rätt inga konstigheter då jag ej kört i 22mph = 35km/h

provade även

pin 3
Inget blinkade överhuvudtaget. Vet ej vad det kan bero på.

Har efter detta inte nollat. Skall jag göra det nu och försöka läsa av igen?
Nu äntligen har detta äntligen löst sig, peppar, peppar.

Efter jag kvitterat kod 4-1-7 och inte fått någon ny felindikering efter helgens körnigar så fick jag för mig att kolla lite närmare på kanaltempsensor på passagerarsida (lufttrumman) trots att denna inte larmade på något sätt. Det visade sig att sensorn hängde i sin kabel och inte satt på sin plats.

Så här lyder min teori på hur detta har blivit mitt lilla h....etesproblem under vintern.

Som jag nämnde tidigare så har hela värmepaketet rivits vid en annan reparation. Jag gissar att vid återmonteringen av paketets "lock/topp" (den som fördelar ut till luftkanalerna) har något inträffat som har gjort att detta har kommit snett. 1cm glipa som har tätats med svart klibb/kit av något slag. Detta han kommit så pass snett att sensorn inte har kunnat återmonterats på rätt plats. Jag ser iaf ett rund hål som denna skulle kunna passa i (tror iaf det är "orginalplatsen"). Verkstans lösning var då att borra ett nytt hål upp i luftkanalen som löper ut till höger utblås och "klibba" fast sensorn som sedan efter x antal mil har lossnat. Kändes j..ligt klumpigt gjort.

Svårt att beskriva hur det ser ut. Har bild men vet inte hur jag infogar.

Är det någon som förstår min beskrivning och kan tala om för mig om placeringen (den nya) av sensorn har någon betydelse för ECC:s funktion. Har kört ECC i AUT och då verkade som om det fungerar iaf.
Användarvisningsbild
av js1
Skönt att det löste sig för dig.
Kontrollenheten har ju haft kontakt med sensorn så den har ju trott att allt är ok men en förutsättning är ju att sensorn sitter i lufttrumman som det är
tänkt. Jävla klumpig verkstad. Jag blir så förbannad när jag hör sånt. Alla bara babblar om hur viktigt det är med "fackmannamässigt hit och dit" oavsett om det gäller bilar, badrum eller whatever. Sen gör dom bara snabba skitjobb. Fort verkar var det enda som gäller. Jag lever efter själv är bäste dräng. Det har funkat för mig men det förutsätter att man har tummen på rätt ställe.

Jag brukar ladda upp bilder här http://www.fuskbugg.se/fuskbugg/ och länka dit.
Användarvisningsbild
av js1
Sensorn sitter med bajonett i lufttrumman nån decimeter ut från värmepaketet. I princip spelar det inte nån större roll var den sitter. Bara den sitter i trumman och är någorlunda tät.
av POS
På den första bilden så syns "fuskhålet" där strumpan är uppskuren och de hade klibbat fast sensorn. Vad tycks om tätningen?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC07091.JPG

På den andra bilden undrar jag om hålet dit pilen pekar är originalhålet som sensorn borde ha suttit i? "Fuskhålet" syns i övre vänstra delen på bilden.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC07096-1.JPG

Vad tror ni, kan jag ha sensorn i detta nya hål??
Användarvisningsbild
av js1
Hade jag sett den tätningen i min bil hade jag gråtit. :cry: Var det en Volvoverkstad som gjorde det där?

Jag tror inte hålet med den vita pilen är "det rätta". Tempsensorn måste sitta i luftkanalen, typ som det "nya", borrade hålet. Du kan iofs låta den sitta kvar där men säkra den med buntband och täta med nån form av kit. Vill minnas att "originalhålet" för tempsensorn sitter på undersidan av lufttrumman, lite halvbökigt att komma åt.
(Jag orkar dock inte skuva isär min bil bara för att kolla :roll: )

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]