Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
Har du inte haft av dreven då är det säkert rätt. Felkoder läser du ut genom att stoppa i kabeln i uttag nr 2, slå på tändning, tryck en gång på diagnosknappen då får du en blinkkod är denna: 1-1-1 är den felfri. allt annat är en felkod. Har du ingen kabelsko i 2an så är det 6an i stället. Osäker på 95an om den har en för tändning och en för bränsle,använder själv diagnosverktyg för avläsning.
av rd350
De finns nog någonstans på nätet om du inte har någon bok, annars återkom så ska jag tyda den, tänk på att du kan ha mer än en. alla består av en tresiffrig kod, du måste trycka en gång på knappen mellan varje kod. När den första koden återkommer vet du att du har läst alla.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Felkoderna har du längst upp i forum, Informationstråden. Finns lite annat bra info där också .... så testa den.
av Ingemar Boström
Tack för ditt svar om felkoderna. Jag hittade dem där du sade.
Läget är följande med motorn. Den ville inte starta och på verksataden påstod de att det saknades oljetryck i lyftarna och att man därför måste få upp ett högre varvtal på motorn.
Vi bogserade igång bilen och då starade den efter c:a 10-20 meter och gick sedan lungt på tomgång.
Haleluja vad lyckliga vi blev när vi kvitto på att allt var rätt monterat.
Vi körde en runda på c:a en mil och när motorn sedan gick ned på tomgång vid ett rödlyse så stannade den och gick ej att få igång med startmotorn. Det blev bogsering igen och sedan gick den att köra hem.
När vi stoppade motorn hemma i garaget gick det ej att återstarta den med startmotorn. (den hackade och var nära att starta)
När vi slog av tändningen och gav upp startförsöket hördes ett svagt surrande ljud som kom från tomgångsventilen/tomgångsmotorn. Ljudet tystnade när jag ryckte ur kontakten och den fortsatte att vara tyst när jag anslöt den igen.
Är det någon som vet vad det är för fel?
Tackar på förhand.
av rd350
Bra att du fått igång den! Det där ljudet kan man höra ibland (väldigt svagt) osäker på att det är något fel då jag även hört det på den tiden dessa bilarna var nya. Har du bra kräm i batteriet, med tanke på att den går att bogsera igång?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Om den startar med bogsering men inte med startmotorn, är det ytterligare anledning till att du kollar på gnistan. När du bogserar igång får du ju mera snurr på laddningen från generatorn. Så ifall du har svag gnista med startmotorn går den lättare igång med bogsering.
av Ingemar Boström
Det är full kräm i batteriet/batterierna som anslutits med startkablar. Problemet var ju att motorn dog vid stopp före ett rödlyse, efter någon mils provkörning.
Eftersom det är 6 individuella tändspolar är nog felet att söka någon annanstans.
Jag är tacksam för ytterligare synpunkter i frågan.
av rd350
Luftmassemätare som är kass kan ge det fenomenet inget som är vanligt men har hänt. kabelmatta till motorn har du väl redan kollat, kablarna till spolarna där de går ihop på baksidan av motorn. Glöm inte meddela vad felet var! :???:
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]