Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Hej!

Har nyss skaffat en V40 2.0T 2001 som jag fixar i ordning lite. I helgen fick den en rejäl polering och vaxning. Blev riktigt snygg!

Nåväl: Plastpanelen mellan bakljusen på bakluckan är ganska matt och fläckig. Har försökt med black-wax (biltema...) men det blev inte så mycket bättre.

Nån som har tips på hur man får den att glänsa? Den ska vara blank-svart antar jag?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på V40. Men ett väldigt bra medel för plast och gummilister är Concept Vista (osäker på stavning).
Kostar en del men håller väldigt länge.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, det är rätt stavat. :wink:
Vista borde funka tror jag men se till att tvätta bort det där biltemakladdet, ev kan du köra ett grövre polermedel för att se om det blir bättre. :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej det finns inte på vanliga mackar.
Finns bla på pro rekond och bollnäsbilvård (webshoppar).
Men som sagt vet jag inte vad det är för typ av plast som sitter där på din bil så jag vet inte hur bra det funkar.
av eijo
Hej,

Tack för alla tips!

Jag ska testa Concept Vista. Hittade en engelsk webshop där jag beställt en liter för 200:- inkl. frakt. Gissar att en liter räcker en smärre evighet.
Användarvisningsbild
av Tomas88
En liter kommer räcka många år vid normal användning.
Jag och en till delade på en liter och jag har efter ett år max använt en fjärdedel av medlet.
Återkom gärna och berätta vad du tyckte.
av eijo
Hej,

Lite feedback på detta. Concept vistan kom efter ett tag. Tog lite tid, men priset var ju kanon från den engelska firman. Concept vista är verkligen ett bra medel på alla lister etc. som är matt-svarta. Mycket bättre än allt annat jag provat genom åren (inte bara Biltema...)

MEN panelen mellan bakljusen på V40:n blev tyvärr bara marginellt snyggare av concept vista. Den är ju av annat plast material, hårdare, sprödare, blankare än vanliga lister.

Någon som har en god idé om vad man kan göra? Den är fläckig och allmänt ful.
- Leta upp en snyggare på skroten?
- Jag har Turtle "color back" - kan den funka? Vågar man testa den på plast?
- Jag har nog sån där poler pasta också, men det käns lite brutalt - risk att den blir repig oxå?
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]