Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Stizzsee
Har en Volvo 740 GL -88 B230F

när jag gasar och ger fullt så känns det hackigt när jag kör precis som om den håller igen när man gasar.

där är inga felkoder, har bytt typ allt med bränsle. funderar lite på om det är spjäll-lägesgivaren som är fel. för motorn har brunnit. har tagit den från en 940 ltt, vet inte om de är ngn större skillnad?

har tändsystem LH2.4¨

innan hade jag felkoderna 121 och 232
121 - signalluftmängdsmätare
232 - Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Någon som har tips på om de är lambda sond eller luftmängdsmätare?
har bytat luftmängdsmätare men hjälper inte.

hoppas man kan få hjälp
mvh
Användarvisningsbild
av Gufen
Har du kollat fördelarlocket? Du har nog samma problem som jag har låter det som. Stiften i mitt lock är i princip helt nerslitna och allmänt dåliga, så det blir ett nytt lock, och samtidigt passar jag på att byta rotor och tändkablar.
Så ett tips är alltså att kolla locket !

Mvh
Användarvisningsbild
av Gufen
Köpte nytt lock idag, även rotor, kablar å stift...blev inge bättre....:(
Så funderar på om de kan vara att den får fel mängd soppa? för mycket då...bilen har ingen tomgång, utan jag får hålla den så stadigt som möjligt vid 1000 varv, annars dör den.
Och vid fullt gaspådrag så "tar de emot" känns det som, detta gäller alla växlar...
Sen när jag stod på tomgång å höll den vid ungefär 1000 varv några minuter, till och från, så tog ja bort siften å dem va helt pisseblöta...va kan detta bero på tro,...? :roll:

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]