NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av josef1987
Hej, Är ny här på forumet.
Har en S40 2.4i 2004, har sedan ett par månader fått följande problem:

- Höger bakdörr elhiss + centrallås fungerar ej
- Vänster framdörr - diskant fungerar ej.

Upptäckte att gummidamasken till kontaktstycket mellan höger framdörr och A stolpen hade lossnat och att kontaktsstycket hade ärgat. Har läst på forumet att många elfel beror just på glapp i kontaktstycken.

Tog ikväll tag i saken och kopplade loss batteriet, väntade ca en timma. Lossade på kontaktstycket och gjorde rent och använde även 5-56. Tyvärr så löste detta inte problemet, nu till min fråga?

Borde jag byta ut hela kabelmattan i höger framdörr eller vart brukar oftast felet ligga?

Tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av opA
Som poseidon säger.. har också för mig att Volvo gör detta på "Good-will" d.v.s utan kostnad då detta var ett väldigt vanligt fel.
av josef1987
opA skrev:Som poseidon säger.. har också för mig att Volvo gör detta på "Good-will" d.v.s utan kostnad då detta var ett väldigt vanligt fel.
Jag talade med Bilia i Sisjön, Göteborg och de säger att garantitiden har gått ut och goodwill är bara något som man kan erbjuda den som ägt bilen sedan ny (köpte bilen beg från bilfirma 2009). Är det sant det de säger?
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är nog så som de säger men kolla med dem igen å fråga om ni kan dela på kostnaden på något sätt alternativt ta det på försäkringen. Detta var ett mycket vanligt fel på de tidiga S40/V50 bilarna.

När köpte du bilen? Har du inte 6 månaders garanti från firman du köpt den av?
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja på en 04:a så har ju garantin gått ut för läge sen, så det är ju självklart kört.
"kampanken" som inte är en kampanj. gälde den andra typen av kontaktstycken som sitter on 06:or (men även på dessa bilar är det ju nu kört, då dom är för gammla)

Jag tror att det ska finnas repsatser även till din typ av kontaktstycken, har förig att det är en ombyggnads sats, så det blir en annan typ.

det som gäller är alltså byte av kontaktstycken, inte hela härvan
av jaj
Välkänt problem på gamla S40.
Alla gamla mekar på Volvoverkstäderna har tyvärr slitit massor med detta.
Kampanjtiden var 36 månader.
Snikåtgärden är att rengöra och fetta in kontakterna med fett.
Håller tyvär bara en tid, och åtgärd enligt servicmedelandet tyvärr mycket jobb.
Byte av dörkontakterna!
Nya kabelmattor i båda framdörrarna, kapa kabelmattan under instrumentbrädan och skarva in en ny kontakt!

Kostnad ca 7.000Kr
Användarvisningsbild
av Micce1980
CarMan skrev: Jag tror att det ska finnas repsatser även till din typ av kontaktstycken, har förig att det är en ombyggnads sats, så det blir en annan typ.

det som gäller är alltså byte av kontaktstycken, inte hela härvan
Har en V50 -06

Vet någon mer om denna reparationssatsen? Kan man byta detta "enkelt" själv?

Fick problem med detta kontaktstycke för några dagar sedan och det löstes väl mycket tillfälligt genom att rucka lite på kontakten. Det är ju lite trist då alla funktioner som lås, elhissar samt elspeglar lägger av då. Att eventuellt lägga 7000 kr på det är känns inte ok.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]