Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nalle
Hej jag är nu en ganska olycklig ägare av en volvo v40 t4 99. jag köpte den bilen för ca 3 månader sedan, då gick den bra men det var ett litet missljud i form av knackningar från motorn jag åkte såklart in till verkstan med bilen och fick reda på att det var ventillyftarna som behövde bytas men det var ingen brådska tycke han 40-60 mil senare skar motorn??? en vevstake gick rätt igenom blocket! ja ja tänkte jag och bytte motor och turbo man ska ju inte ge upp så lätt. nu har jag kört den"nya"motorn ca 250 mil o nu har toppen,turbon,kylaren+lite till gått sönder o den motorn har bara gått 14000mil.jo jag har kollat olja och kylarvättska och inte bus kört bilen.så nu till den stora frågan är det jag som gör någe fel med bilen som jag inte vet om? jag har kört bil i 20 år,eller är det volvo som har slutat att tillverka dom kvalitets bilarna som dom har gjort tex Amason 140 o kanske tilloch med 240? MVH Mats
av Kojje
Tycker det låter som du har haft extrem otur att den första motorn rasade tror jag spontant att det inte var ventilerna som knackade utan att det var en vevstake som var krökt (vilket inte är ovanligt om någon gasglad lekt med laddtrycket)pga. tid missbehandling om ventilerna skulle rasera är det oftast kolven och toppen som tar stryk i första hand.
Faktum är att T4 motorn är en rätt stryktålig krabat så länge inte man laborerar med laddtryck utan att styra upp det hela med tillräcklig bränsletillförsel och tändning.
av nalle
Jag vet att det inte var ventilslammer på den första motorn det var ett vevlager som skar vid närmare titt så var alla lager dåliga. men min personliga åsikt är att det borde en erfaren volvomekaniker höra.vad som har hänt med den andra motorn vet jag inte då den fortfarande står kvar i Stockholm men jag ska släpa hem den nu i helgen o undersöka den lite närmare lag återkommer med mera gnäll :roll: MVH Mats
av cul8r
Tycker du skall kontakta den verkstaden du var på första gången kräva att få tillbaka det kostade att göra undersökningen sen ifrågasätta hur han/hon kom fram till ventillyftarna? tänk om dom hade bytt lyftarna då hade det skett ändå och 10 papp åt skogen :(

Samma sak hände för mig 99 2.0t knackningar då sa dom likadant till mig sen visade sig att det var för lite olja i motorn har kört ca2 mån utan proplem.
av nalle
Jag har pratat med mekanikern men han bara svamlar om att det är svårt att höra skilnad,
men det fins ju som tur är andra som kan sitt jobb, och har yrkesstolthet och inte tar 800kr/tim för att göra ingenting.jag kommer aldrig åka till volvo med en bil igen sen spelar det ingen roll i vilken by dom ligger.Men en lite underlig fråga hur kunde du åka i två månader utan att kolla oljan? vilken tur du måste haft när motorn klarade sig.MVH Mats
av eijo
Trist historia :(

På vilket sätt har kylaren gått sönder och när hände det i förhållande till när dom andra prylarna pajade?
av cul8r
Nä jag gjorde servicen på mechaunum i Nov och i början av Feb började knacka i motorn så lämnade jag in bilen och för koll dagens efter hittade jag att det saknades olja och fyllde på , har kört 2 mån sen dess :) tror dom missade på service att fylla på med rätt olje sort att filtret svalde en del :( lite off topic sorry
av nalle
JAja jag förstår jag är lite trög :oops: ja du om jag viste i vilken ording allt hände,men jag åkte motor vägen mellan uppsala stockholm i söndags,plötsligt steg temp mätaren till topps och någon sekund senare tändes lamdalampan jag svängde av motorvägen och öppnade huven och då står det en ångståle ut ur kylaren när motorn blev lite kallare hällde jag i vatten och startade bilen och ser att det kommer en fontän av vatten vid varje motor varv ur expantionskärlet o det vill man inte se när man har lagt ut 15000 på ett motor byte :twisted:om turbon klarar sig vet jag igentligen inte men dom brukar inte vilja gå tok varma men som sagt ska släpa hem skrället till garaget i helgen o se vad som behöver bytas.Det är fegt att ge upp.MVH Mats
Senast redigerad av 1 nalle, redigerad totalt 0 gånger.
av eijo
Lider med dig... :cry:
Låter ju på din beskrivning som om det går in avgaser i kylvattnet. Brukar ju vara topplockspackning och ev. planslipning av topp som behövs i så fall. Har ingen koll på V40 motorn än hur vanligt det är. Har mest liknande erfarenhet av gamla 240 med liknande problem för länge sedan...
av nalle
Hej igen nu har jag fått hem bilen och börjat riva lite och det ser ut som turbon har klarat sig i allafall :D och så har jag pratat med skroten och jag kanske får en annan motor i stället för den som gick sönder,om det blir så blir jag :D för då behöver jag bara köpa saker för ca 5000 så går skrället igen.MVH Mats

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]