Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
2loud skrev:
bensinskalle skrev:De är alltså en a-traktor?

Kan ju vara så enormt trevligt att verkstaden kopplade in en eventuell varvtalsregulator som satt monterad i bilen när den kom in men inte fungerade då.... Om den alltid hackar på samma varvtal så är det inte omöjligt...

Sen borde inte en lite fet bränsleblandning göra så motorn inte orkar varva om den inte är tokfet, men då borde den bete sig sämre tycker jag :P Mager blandning däremot kan ju göra lite annan inverkan..

har du blödderrotor förresten? Kan va så att fjädern har pajat/ försvagats så att brytaren slår till på tok för tidigt...
jag ska kolla ang rotorn , men det ska inte sitta någon rpm regulator på en atraktor ,, där säger reglementet bl.a dubbla växellådor den främre får ettan och tvåan fungera men den bakre ska spärras på 1:an ,,, det vore direkt förödande med en varvtalsregulator med den configen ,,, normalt kör man med 1-2 i fråmre och sen har man 4an i på bakre lådan ,, kommer bosse Blåljus så rycker man en spärr så åker ettan i ,,,

att man kör på 4an på bakre lådan är inte för att finna hastighet utan att få ner varvet på drägliga nivåer

Men trots de så är det väldigt många som åker med enkel växellåda och varvtalsregulator ;) Gjorde de själv förut :mrgreen:

Så de kaaaan ju ha varit nån innan dig som pillat dit den, värt att kolla åtminstone ;) Kika vart kablarna från tändspolen går t.ex.
av 2loud
jupp lyckades iallfall byta fördelaren igår ,, ingen blödderrotor och samma fernomen ,, k remmen på rätt inställningar , hittade fram kompprovaren men inte tagit något kompprov än ,, eftersom stiften som satt i såg ut att ha fått en tokfet blandning och u scenariot är som det är tänkte jag riva avgaset idag ,, det enda som återstår (förutom kompprov) är att den stryps på avgassidan och ang regulator .. neee det är visserligen ett tokkråkbo överallt i bilen/ motorutrymmet men kablaget till tändspolen är någelunda orört och traktorn är byggd för dubbla lådor ,, tändmodulen (tändförstärkaren) är nu det enda jag är osäker på men det brukar ju vara av eller på dvs antingen funkar den eller så är den död ,, har du någe tips på några fiffiga lösningar på diskret ombyggnad av bakre lådan ? dvs en fjärrmanövrerad "ryck" för 1/4 växel ?
av 2loud
självklart hade du rätt... det var en varvtalsregulator men den var "knicksit" installerad så det var mest "tur" att jag hittade på den ,, ute i motorutrymmet är allt runt spolen orginal så man har gått in i kablaget inne i kupén dvs inget synligt och sen via strömbrytare aktiverat ett relä som i sin tur drog ett annat och den huvudsakliga anledningen till att detta problem framkommit efter besök på elverkstan var att 86 matningen till det första relät togs från halvljuset vilket var dött då bilen lämnades in på verkstan ,, dom gjorde helt enkelt bara sitt jobb och som biverkning av att fixa ett fel som kom nästa ,, men Geeeee !!! man kan säkert lätta bilen 50 KG med att klippa bort och kasta ur alla överflödiga kablar i denna traktor ,,, jissses så många som haft otur när dom har tänkt som varit involverade i denna råttsoffa

nu håller jag iallfall på att byta den bakre växellådan och kommer montera en "ryckspärr" dvs så han kan ligga på 4:an normalt och kommer bosse blåljus så rycker han till och så glider ettan in ,, men hur gör dom "normalt" med detta ? dom har klippt ut all plåt ovan växellådan där handbromsspaken sitter och där håller jag nu på att svetsa upp en "låda" med ett skruvat lock ( måste ju vara stabilt när man drar i hanbromsen ) men NÄR man dragit i sprinten och 1an ligger i ser jag i dagsläget ingen annan möjlighet att lägga i 4an vara att ta bort detta lock , sedan öppna locket på lådan och manuellt lägga i 4an och sätta dit sprinten igen ,,, ?? finns det inga vettigare/smartare metoder att bygga detta ?
av 2loud
Zajjmon skrev:http://www.epatraktor.org/forum/viewtopic.php?t=3508

kolla den.
Mvh. Ägaren till bilen ;)
tjena faaan asså bygga en ryckspärr är ju igentligen inga problem men just på det forumet som du länkar till förordar man "smarta spärrar" ,, jag har Pm:at ett par stycken och bett om råd / beskrivning av hur en "smart" spärr ska se ut /fungera men det verkar väldigt hemligt ,, ingen har gett nått "kött på benen" i denna fråga har bara fått "apsvar" typ " det består av en del tekniska lösningar" NO SHIIIT !! asså jag skulle helst vilja kunna svetsa igen golvet helt å hållet så ingen kan misstänka att det finns en lucka att ändra ryckspärr osv ,, det måste då ske på elektrisk väg och göra själva "rycken" är inga problem elektriskt men jag är SÄKER på att du inte vill plocka ner lådan varenda gång du vill få i 4an igen eller :lol: :lol:
av Zajjmon
Nej helst inte. Men ska man köra på elektriskt då eller. Den går väll att sätta på ett smart ställe kanske?
av Zajjmon
Kan man inte bygga två spärrar en som gör så att den går från 4 till 1, och en annan som går från 1 till 4?
av Zajjmon
Här är ett svar jag fick på frågan jag ställde om hur man kan få tillbaka den till 4an sen.

Du menar corner spärren va? när du har ryckt den så får du hissa upp bilen och skruva dän den lilla koppan som sitter ovanför kadanfästet och trycka fram stängerna och sätta i bulten, eller så kan man göra hål i kåpan och och borra ett hål i kadantunneln så e det bara att stoppa ner en mejsel och tycka fram den in i från
av 2loud
Zajjmon skrev:Här är ett svar jag fick på frågan jag ställde om hur man kan få tillbaka den till 4an sen.

Du menar corner spärren va? när du har ryckt den så får du hissa upp bilen och skruva dän den lilla koppan som sitter ovanför kadanfästet och trycka fram stängerna och sätta i bulten, eller så kan man göra hål i kåpan och och borra ett hål i kadantunneln så e det bara att stoppa ner en mejsel och tycka fram den in i från
jo och det vill vi ju undvika så långt det går och Njaaaa att kunna växla elektriskt mellan 1 och 4 kan kanske gå men inte med ryckspärrs principen ,,, vilka "kuffar" på det andra forumet ... har inte fått ett enda svar ang smarta spärrar ,, antingen är det bara snack eller så är det superhemligt eller så har dom lämnat iväg det och fått det fixat och har inte en aning själva hur det funkar ,,, leta vidare på ditt håll oxå så hittar vi nog fram nått vettigt alternativ snart

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]