Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ingemar Boström
Jag har bytt topplockspackning och återmonterat toppen, kamaxlar och övrigt.
Det verkar som om jag fått fel inställning mellan kamdrev och vevaxel trots att jag varit noga med alla lägen.
Kamdrevens märkning står mot märkena i kamremmens plastkåpa och märkrt på morordreve mot sin märkning (pilen)i gjutgodset i motorblocket.
Kamdreven kan ju endast stå mot sina märkningar. Hur är det med vevaxeln den, den kan ju inta två lägen eftersom den roterar två varv för ett varv på kamaxlarna. Går läget att definiera med hjälp av ett eller flera kolvlägen?

Hur gjör jag för att få allt rätt igen utan att ha verkstadsfixturer mm.?

Ingemar.
av rd350
Veven kan du bara ha på ett ställe, vid hacket i drevet ska du vara riktigt noga ska du ha i dornen i hålet bakom startmotorn. Har du inte haft kamdreven loss från axlarna ska de märkena också stämma. Har själv bara använt mig av Volvos verktyg och då är det lite lättare. Koncentrera dig på kamdreven, veven kan bara stå på ett sätt. Att tänka på är att ettans kolv inte står riktigt i topp när du har märket rätt på veven så du inte lurar dig på det.
av Ingemar Boström
Hej och tack för svaret.
Fortfarande är jag förbryllad över vilket av de två varven som vevaxeln kan stå i.
Nu går jag ut och kollar det du föreslagit.
av rd350
Veven ska du inte bry dig om, står den vid sitt märke så är den rätt. Är problemet att den inte startar eller går illa?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Det är ettans kolv i topp du får gå efter för att hitta rätta läget för vevaxeln. För att vara riktigt säker kan du ju kolla att rotorn står vid ettans stift i fördelaren då.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag förstår din fundering kring vevaxelns två lägen men det behöver du inte bekymra dig om ;)

Motorn beter sig likadant vid varje varv, det är ingen tvåvarvscykel på någon givare eller så.

På en motorcykelmotorn sitter ju tändplattan på vevaxeln, och vänder man då veven ett varv fel tänder den i teorin när avgaserna pressas ut då. MEN på en motorcykelmotor tänder det vid varje varv så det spelar ingen roll
av Ingemar Boström
Hej alla där ute i etern och tack för alla råd.
Jag har nu kollat lägena på kamdrev och vevaxel och allt var rätt.
Orsaken till mina tvivel beträffande inställningarna är att motron inte ville starta.
Vid kontroll visade det sig att den inte gav någon gnista.
Det felet visade sig bero på att hela insugningsdelen saknade kontakt/förbindelse med godset i motorn.
Jag har nu monterat en separat kabel och nu kommer det gnista.
Trots flera startförsök så vill motorn ändå inte starta så det måste finnas nåt mer fel att åtgärda.
av rd350
Har du kollat felkoder? Framgår inte vilken årsmodell du har men före 96 har diagnosuttag i motorrummet med "pinne". Tändläget är det impulsgivare och kamaxelgivare som bestämmer, den lilla "Skärmplåten" till kamaxelgivaren kan ju faktiskt komma fel om du haft kamhjulen lösa och monterat utan kamaxeltolk. Kolla felkoderna först.
av Ingemar Boström
Hej och tack för svar.
Nej jag har inte kollat felkoderna för jag vet inte hur man gör.
Årsmodellen är 1995.
Jag har inte demonterat kamdreven från sina axlar och kamaxelgivaren kan inte monteras fel för dess fästöron är osymmetriska.
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]