Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Tja du, min bild av vattenmätare är ett analogt verk som tickar på hela tiden som man får läsa av själv när man vill veta och jämföra med värdet förra gången man läste av...

men den tiden är kanske helt passé nu? T.o.m. i sommarstugan läser de ju av elmätaren digitalt nu...
Användarvisningsbild
av Loner
Cicaro skrev:Tja du, min bild av vattenmätare är ett analogt verk som tickar på hela tiden som man får läsa av själv när man vill veta och jämföra med värdet förra gången man läste av...
Precis, men i dagens moderna tidsålder vill man ju ha statistik på allt, skall ta och ringa kommunen imrogon och se om dom kan byta sin till en med pulsutgång... *lär ju inte vara lätt*

/L
av Cicaro
Loner skrev: Precis, men i dagens moderna tidsålder vill man ju ha statistik på allt, skall ta och ringa kommunen imrogon och se om dom kan byta sin till en med pulsutgång... *lär ju inte vara lätt*

/L
Jag pluggar mark-fastighetsjuridik och även om det var ett tag sen jag läste om LAV(lagen om allmänna vattentjänster) så vill jag mig minnas att det är du som fastighetsägare som kommer få betala om de ska göra någonting annat än sin standard :/

Men testa skadar absolut inte :D
Användarvisningsbild
av Loner
Cicaro skrev:Men testa skadar absolut inte :D
Hmm, kommunen håller just på att titta på att byta ut alla mätare mot moderna beröringsfria, och då finns det M-bus på dem.. (Nu vet jag inget om M-bus ännu dock)
Så förhoppningsvis får jag en ny mätare under nästa år.

/L
Användarvisningsbild
av Loner
Kanske dags att börja uppdatera lite...
Idag började jag tråda in lite signaler till nya styrsystemet så iaf utbelysning och vvc styrs. Dock saknar jag lite relän så jag törs inte visa hur jag kopplat än..

Men en bild från programmeringsverktyget kan jag bjuda på.
Bild

Sedan några dagar kör jag loggning av värmepumpen också:
Bild
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 46

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset