Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Grrrr, börjar tröttna på 850n.
Senast historia.
Bytte kylaren 3 veckor sen pga olja i kylvattnet. Ingen olja där idag.
Fixade vevhusvent 6 dar sen.
Bytte packning olje lock i söndags. Slutade det pysa olja där ....

Gått fint tills idag. Mega oljerök på hemvägen. Ok så länge motorn drar. Så fort jag släpper gasen ryker det dock rejält. Kollade lite när jag kom hem. Röker bara lite när den står på tomgång eller jag gasar lite med motorn obelastad.
Gott om olja i avgasröret, fast inte så det droppar.
Kollade alla slangar och kontakter jag vart på sistonde. Såg ok ut. Kom oljerök typ nerifrån turbon/grenröret lite av och till.

Får la börja söka forum på oljerök etc. Antar att det finns en del att hitta. Fast om ni har nåt snabbt tips var man ska börja så blir jag inte olycklig .... mer än jag är nu :*O/
Vad ska man gissa på ?
Topplockspackning
Slut i cyllarna
Nåt turbo mög
av *pettson*
om oljenivån inte är över max på bilen och vevhusventen fungerar så låter det som om du fått ett turbohaveri. Kontrollera vevhusventen igen så den blåser som den ska. Om den är okej känn på turbinaxeln.
Användarvisningsbild
av sidhabo
*pettson* skrev:om oljenivån inte är över max på bilen och vevhusventen fungerar så låter det som om du fått ett turbohaveri. Kontrollera vevhusventen igen så den blåser som den ska. Om den är okej känn på turbinaxeln.
Oljan ligger kvar straxt under "mitten" som efter jag bytt vent.
Hur kan man kolla venten att den blåser som den ska ?
Och hur känner man på turbinaxeln ?
Turbon funkar synbarligt som vanlig. Låter och drar som förut.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Röken kommer nästan enbart när jag motorbromsar. Inte när motorn drar. Ger det nån ledtråd ?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Läst lite blårök-trådar ... finns ju en del att välja på :roll: Dom tänkbara felen inklusive tipsen i denna tråd blir:

1 Vevhusventilation
2 Turbon
3 Läckande ventiler
4 Kolvringarna

Anledningarna som jag enbart gissar

1 Oljerök + olja som kommer in i luftröret som matar turbon
2 Turbons oljekylning som läcker olja ut till trycksidan
3 Olja från kamkåpan som går ner direkt i cylindern
4 Olja blir kvar på cylinderväggarna

Mina symptom just nu

a Går normalt just efter kallstart

b Efter 5 min körning när motortempen är normal får jag blårök när jag släpper gasen. Även när jag trycker gasen igen, och när jag står still på tomgång. När motorn drar får jag ingen rök. Kan även gå nån minut utan att jag får rök när jag släpper gasen. Sen kommer röken tillbaka igen några minuter , innan nästa uppehåll.

c Tomgången lite ojämn. Var den aldrig före jag fick blårök.

d Turbon drar inte riktigt uppåt 3000 varv.

e Ingen koll på hur mycket olja den drar nu. Har inte velat köra mer än för felsökning.

Funderar vad jag ska ge mig på. Känns ju lite som det borde ha nåt med ventilationen att göra. Det var ju efter jag bytt oljefälla och alla slangar som jag fick röken. Det går ju en vakuumslang jämte den långa slangen från oljefällan till luftröret in till turbon. Där finns det en elkontakt också (sensor, ventil ?). Nån som vet hur det är tänkt att funka ?

Ska känna på turbon om det är nåt glapp. Fast ifall det är turbon borde väl blåröken komma hela tiden .... och mer när man gasar väl :?:
av *pettson*
Har du monterat slangarna rätt på oljefällan? Antar att du har en som kommer uppifrån toppen och ansluter på tovansidan. Samt att den som ska evakuera mot turbon utgår ifrån ovansidan. Dom får INTE växla plats.
Nippeln som slangen ansluter i på turbon ska också rengöras eller iallafall kontrolleras. Den är en förvärmning som gör att inte vevhusventilationen fryser på vintern. Det finns ju ingen luftförvärmning till filterhuset på en turbo.
Användarvisningsbild
av sidhabo
rd350 skrev:Kollat returoljeröret från turbon? Om det är igensatt vräker den in all oljan!
Ok, menar du att oljan kommer in på trycksidan då alltså ... och in till insuget den vägen ? Verkar ju lite lamt om oljekylningen hittar in till trycksidan ....
Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.