Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#389081
Tjena! Har lite småfrågor om min volvo 244 från -82. Tanken är att ja ska snygga till den lite och göra en praktisk bruksbil av den.

Ja ska då först konvertera till F. Sitter nu b23A i bilen, men har en 244 med b230F står som ja kan ta delar ifrån.

#1

Jag tänkte då passa på att plocka över styrväxeln med servo på ( vat att ja ska byta spindellederna ). Den är komplett med pump och allt, MEN jag har en servopump från en glt eller va de var liggandes, en sån med behållare på själva pumpen. Någon som vet om styrväxeln och den servopumpen går att montera ihop? De skulle liksom spara en hel del plats i motorrummet...

#2

Sen funderar jag på att sätta i dubbla batterier för att garantera strömtillförseln vid tuffa tillfällen, är det bara att stoppa ner ett extra batteri och paralellkoppla, eller tar elektroniken stryk p.g.a. den ökade strömmen då?

#3

Sen har jag ett litet problem med bilen i nuläget. På tomgång så svajar lysena ordentligt, och varningslamporna i instumenteringen börjar lysa svagt ( dom lampor som lyser när motorn står still ). Kan det vara för att de är dåliga kol i generatorn eller något sådant?
(Har 5 extraljus och xenon i originallyktorna om det kan göra någon skillnad? :mrgreen: )


Tack för hjälpen på förhand!
#389157
Dubbla batterier går fint så länge du inte blandar ihop och råkar seriekoppla dem! :shock:
Beträffande svajande ljuset så är nog fem extraljus lite väl mycket för originalgeneratorn!
Servon har jag ej provat, men "rätt" grejor brukar lira bäst tillsammans.
#389188
Var precis ute och åkte lite, och när ja kallstartade bilen så sakta värmefläkten ner på tomgången också, och då hade jag bara varselljusen igång ;)

De svajar alltså oavsett hur mycket jag belastar, och det blir värre ju långsammare motorn snurrar så nåt med generatorn borde de ju vara?

Seriekoppla kommer jag undvika ^^ Då kan ja tänka mig att de blir cirkus i bilen :mrgreen: Hur fungerar det att sätta dubbla generatorer förresten? Sitter laddrelä och sånt i generatorn som på vissa andra generatorer ?


Om det inte fungerar att ändra servopump så är de inte hela världen, men det vore ju ganska bra om de gick för då sparar jag ju massor av utrymme i motorrummet som behövs till annat. Har ju en rad med reläer och skit till alla lysen ;)
#389190
Det är nog enklare för dig att sätta ett stort (större) batteri än två små. Det kommer nog att bli trångt ändå. Så satsa också på en rejäl generator som orkar "fylla på" den större batterikapaciteten och sedan ett så stort batteri som utrymmet medger.
I frågan om elektronik och mer ström, är det så att alla förbrukare tar den ström dom vill ha och behöver. (Det dom är konstruerade för) Finns det då något över i batteriet, så är ju det bara bra.

Det här med laddningsregulatorer på generatorerna är en åldersfråga. Runt 1980 gick man över till inbyggda regulatorer i växelströmsgeneratorer. Och som jag skrev här över, det är mycket enklare med en stor generator till ett stort batteri.
#389200
Okej ;) Finns det något bra kännetecken på en generator som har inbyggt laddrelä? Tror alla generatorer jag har är efter 80 så då borde de ju vara lugnt.

Det här med att sätta en stor istället för två blir lite problematisk för mig p.g.a. plånboken, större grejer brukar ju kosta mer. Vet inte om det finns någon vettig generator till 240 heller som skulle motsvara två st?

Plats går ju att ordna, finns ju ganska mycket plats i 240 om man kan utnyttja det. Lite därför jag vill undvika servopumpen med externa behållaren eftersom den tar mer plats :mrgreen:
#389225
Dom äldre växelströmsgeneratorerna med separat laddningsregulator på utsidan, är näst intill plana på "bakgaveln".
Om regulatorn sitter inbyggd i generatorn, som på dom nyare, så ser man en utbyggnad och ofta några kylflänsar på bakgaveln. Regulatorhuset kan ibland var svartmålat i kontrast till metallytan på övriga generatorn.
Inget ting är gratis i dagens läge. Det gäller även generatorer och batterier. Visst, du skriver att du har delar, men det är mer jobb att få två olika generatorer att jobba gemensamt för att leverera ström till en batterikrets. Förmodligen bör dom vara exakt lika i kondition för att den ena inte skall "sänka" den andra. Detta gäller även om man skall ha två batterier. Dom måste vara i samma kondition för att båda skall kunna ta emot laddning. Annars suger det sämre ut det bättre och resultet blir noll!
Alla dieselbilar har en större generator och batteri, än vad en bensinbil har med motsvarande motorstorlek. Och det finns en uppsjö med olika generatorer och effekter. Det fina i sammanhanget att i fysiska yttermått, fästen och form, så är dom väldigt lika. Om dom är större, har mer effekt, så växer dom vanligtvis på längden. Och där har du svängrum i motorrummet. Däremot inte runt remhjulen framför motorn. "Högstatusbilar" har också större generatorer än vanliga Svenssonbilar. Kolla för skoj skull Mercedes eller BMW. Så du kommer högst troligt inte att vara bunden till att ta en generator som har suttit i en Volvo. Det finns mycket att välja på. Dels begagnat från skroten, och dels renoverade från vissa firmor.
#389268
aha okej, ja de var ju lite tråkigare att de måste samspela 100%. Fundera på om man kan sätta dioder som gör så delarna inte suger från varandra men de kanske inte fungerar riktigt..

Ja kom förresten på att polaren har en 100 ampere generator i sin 240 a-tralla, kanske ska försöka köpslå med honom om ett byte ^^
#389292
Det är nog ett gott alternativ med 100 Ampere.
En diod har alltid ett litet läckage bakåt, så det kan bli komplicerat. I större fritidsbåtar där man har plats över, kan man ha två batterikretsar. En för start av motorn (motorerna) och en för lågförbrukning, belysning, radio och navigation, någon mindre ventilationsfläkt etc. etc. Men då har man det ofta kopplat så att det är det ena eller det andra som blir laddat för stunden. Förbrukningsbatterierna är ofta lite större än startbatteriet. Framförallt i segelbåtar där grundtanken är att man färdas utan motor. Men man kan ändå behöva kraft till navigationsinstrumenten. Det är för övrigt skillnad på startbatterier och förbrukningsbatterier i det här fallet. Omkopplingen här kan man göra antingen helt manuellt eller elektroniskt, men det blir riktiga "elcentraler" om man skall ha det så. Du hade redan många reläer till extraljusen. Dom tror jag är "bara förspelet" till en laddningscentral för dubbla kretsar.
Så dina tankegångar är inte helt omöjliga, men det krävs mycket bygge och koppling för att komma fram till en hållbar lösning i det fallet. Därför föreslår jag en stor generator och ett stort batteri. Det blir både billigare och enklare.
#389320
Jo ja tänkte på de att om de ska fungera så är det väl två skilda kretsar som gäller

Eftersom jag är ung måste jag ju ha mycket ljud i bilen så då skulle väl eventuellt ett batteri gå till dunkat, och det andra till resten. Då slipper man ju risken att få startproblem, vilket jag råkat ut för förut :mrgreen:

Ja ska höra med min lilla vän om han kan tänkas göra ett litet byte. Standardgeneratorerna är väl på 55 ampere? Så 100 ampere borde ju bli ganska bra tryck.

Förövrigt, tack för all info Rådlös ;)

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]