- sön 07 mar 2010, 20:39
Hej,
Har en Volvo 945 Turbo 1998 och ABS'en har inte funkat på några år nu. Nu fick jag i alla fall en 2:a av SBP och måste fixa det.
Felkoder som jag har utläst är 151 och 152 vilket är Hö. och Vä. framhjuls ABS-givare. Avbrott eller kortslutning till batterispänning. Jag har bytt vä. givare men samma felresultat i alla fall. Vid tidigare koll om givarna ger pulserande signal, gjorde båda det.
Nu undrar jag, vart leder sladdarna från dessa givare till? Jag har kollat både vid ABS-aggregatets svarta box under huven, samt det jag tror är ABS-styrboxen under instrumentpanelen vänstra sidoväggen. På inget av dessa ställena fann jag kablar med samma färger som finns vid kontaktsocklarna till ABS-givarna.
När dessa fel-koder visas, vad brukar EGENTLIGEN vara felet rent statistiskt?
Fel på givarna?
Avbrott i ledningarna eller ärgade kontakter?
Fel på ABS-box, och var sitter isf denna box?
Kan någon hjälpa mig lite kvickt, besiktning på Torsd. igen!
Några bilder som visar vad jag har.
ABS-aggregatet med svarta "boxen" .

ABS-styrdon? som sitter under instrumentbrädan, vä sidovägg.

Tack på förhand...
Har en Volvo 945 Turbo 1998 och ABS'en har inte funkat på några år nu. Nu fick jag i alla fall en 2:a av SBP och måste fixa det.
Felkoder som jag har utläst är 151 och 152 vilket är Hö. och Vä. framhjuls ABS-givare. Avbrott eller kortslutning till batterispänning. Jag har bytt vä. givare men samma felresultat i alla fall. Vid tidigare koll om givarna ger pulserande signal, gjorde båda det.
Nu undrar jag, vart leder sladdarna från dessa givare till? Jag har kollat både vid ABS-aggregatets svarta box under huven, samt det jag tror är ABS-styrboxen under instrumentpanelen vänstra sidoväggen. På inget av dessa ställena fann jag kablar med samma färger som finns vid kontaktsocklarna till ABS-givarna.
När dessa fel-koder visas, vad brukar EGENTLIGEN vara felet rent statistiskt?
Fel på givarna?
Avbrott i ledningarna eller ärgade kontakter?
Fel på ABS-box, och var sitter isf denna box?
Kan någon hjälpa mig lite kvickt, besiktning på Torsd. igen!
Några bilder som visar vad jag har.
ABS-aggregatet med svarta "boxen" .

ABS-styrdon? som sitter under instrumentbrädan, vä sidovägg.

Tack på förhand...

- By wallentin