- lör 13 mar 2010, 14:16
Jag har börjat få problem med generatorn på min 855 se-97:a. Symptomen är att varje gång jag startar bilen så tar det mellan 10-20 sek innan generatorn börjar ladda. Och för att få igång laddningen måste jag sitta och varva motorn konstant. Detta märks tydligt då man hör hur kupe fläkten tappar fart, samt om jag inte varvar motorn utan låter den gå ett tag och sen stänger av och ska starta igen så är batteriet urladdat. Batteriet är nytt och då man väl får igång laddningen så laddar den kanonbra. Laddningslampan i instrumentet är dessutom kass sen en tid tbx (Byta? Visst! Lat? ja! hehe) så jag ser inte om den tänds heller . Finns det något annat man bör och kan kolla först eller är det bara att byta generator ? Den laddar ju så den är ju inte kass helt. :?: Jag var inne på laddningregulatorn men en snubbe i den lokala meca butiken påstod att den inte går att byta utan enda alternativet var en ny generator för 2.800:-. Låter ju jävligt skumt i så fall. För kollar jag på mekonomen så finns det laddnings regulatorer att köpa. en med artnr 20-130559 för 376:- och en med artnr 20-1197311520 för 2115:- !!!!!!!! WTF! iså fall. vilken kan jag ha? Båda är ju till 95- ? Hur ser jag vilken generator jag har utan att montera bort den?
V70 D5 2010