Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oktan
Jag har börjat få problem med generatorn på min 855 se-97:a. Symptomen är att varje gång jag startar bilen så tar det mellan 10-20 sek innan generatorn börjar ladda. Och för att få igång laddningen måste jag sitta och varva motorn konstant. Detta märks tydligt då man hör hur kupe fläkten tappar fart, samt om jag inte varvar motorn utan låter den gå ett tag och sen stänger av och ska starta igen så är batteriet urladdat. Batteriet är nytt och då man väl får igång laddningen så laddar den kanonbra. Laddningslampan i instrumentet är dessutom kass sen en tid tbx (Byta? Visst! Lat? ja! hehe) så jag ser inte om den tänds heller . Finns det något annat man bör och kan kolla först eller är det bara att byta generator ? Den laddar ju så den är ju inte kass helt. :?: Jag var inne på laddningregulatorn men en snubbe i den lokala meca butiken påstod att den inte går att byta utan enda alternativet var en ny generator för 2.800:-. Låter ju jävligt skumt i så fall. För kollar jag på mekonomen så finns det laddnings regulatorer att köpa. en med artnr 20-130559 för 376:- och en med artnr 20-1197311520 för 2115:- !!!!!!!! WTF! iså fall. vilken kan jag ha? Båda är ju till 95- ? Hur ser jag vilken generator jag har utan att montera bort den?
av *pettson*
Enklast är väl att plocka ur din generator och se vad som gäller? UR med regulatorn ur den sen. Se vad det är för typ och så inhandla den typen som gäller. OM det nu visar sej vara den dyra typen kan man ju överväga en beg generator som inte gått så många varv runt jorden.
Användarvisningsbild
av oktan
*pettson* skrev:Enklast är väl att plocka ur din generator och se vad som gäller? UR med regulatorn ur den sen. Se vad det är för typ och så inhandla den typen som gäller. OM det nu visar sej vara den dyra typen kan man ju överväga en beg generator som inte gått så många varv runt jorden.
Jo visserligen. Men då kan jag lika gärna köpa en helt ny från skruvat för 2.400:- . Frågan är bara om det är den som spökar (regulatorn).
av NiklasO
Min generator verkar må ungefär så bara det att den laddar helt ok.
På tomgång så fladdrar kupéljuset lite och vid lite gas så ökar ljusstyrkan i kupén och instrumenten, fladdret försvinner.
Ibland har jag även något missljud som kommer från generatorhållet.. jag misstänker att det är den.

Är biltemas generatorer något att ha förresten? Bilen var inte dyr och det känns som att jag inte vill lägga massor på den. Har pillar in nya prylar från skruvat för 5500 nu så jag tycker det börjar räcka.
Användarvisningsbild
av oktan
Knaz skrev:Oktan..det där låter som kolen som är slitna, ju mer du kör så värms dom upp (expanderar) och börjar ge laddning.
Hittade en sida där det ska finnas delar till både Nippon och Bosch.
http://www.startmotor.se/Category?categ ... ratordelar
Tackar!

Mkt bra sida du hittade. Skall ta kontakt med dom. Ja det tar ju en liten stund innan laddningen går igång. Irriterande då man kör korta sträckor tex affären och tbx. då hinner den inte ladda alls.
av wexe
Laddningslampan i instrumentet är dessutom kass sen en tid tbx (Byta? Visst! Lat? ja! hehe) så jag ser inte om den tänds heller skrev du

Måste inte lampan fungera för att generatorn ska börja ladda direkt ??
av *pettson*
wexe skrev:Laddningslampan i instrumentet är dessutom kass sen en tid tbx (Byta? Visst! Lat? ja! hehe) så jag ser inte om den tänds heller skrev du

Din lampa är en av huvudkomponenterna i laddningskretsen. Fungerar inte lampan så fungerar inte förmagnetiseringen och därmed laddar den rejält sent..
Användarvisningsbild
av oktan
*pettson* skrev:
wexe skrev:Laddningslampan i instrumentet är dessutom kass sen en tid tbx (Byta? Visst! Lat? ja! hehe) så jag ser inte om den tänds heller skrev du

Din lampa är en av huvudkomponenterna i laddningskretsen. Fungerar inte lampan så fungerar inte förmagnetiseringen och därmed laddar den rejält sent..

För att citera sverker olofsson...-Är det så? !! Det var mer än jag visste om. I så fall blir det lampbyte i morgon på direkten. Nu blev jag riktigt nyfiken och måste ju såklart utröna om detta fenomen stämmer. Kommer att återkomma med resultatet ASAP.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]