- fre 12 mar 2010, 09:28
#388435
Hej
Igår när jag var ute och körde så började motorn gå illa. Märkte det först när jag belastade den i en uppförsbacke, när jag släppte på gasen en aning så gick den åter jämt och fint. Sedan började motorn att gå sämre och sämre, haltade rejält på tomgång ungefär som att den gick på 4 cyl. Trodde det var en tändkabel eller ett stift som gett upp så jag demonterade stiften och upptäckte att femmans stift var blött och svart. Tog ett kompprov och det visade 11, 11, 8, 10, 3 Motorn varm och full gas. Sprutade i lite olja i femmans cyl och fick upp cyl-trycket till 5kg.
Motorn blåser rejält men vevhusgaser när man tar bort oljelocket och det ligger även lite olja under kåpan vid stiften.
Till saken hör att jag tidigare haft problem med "hängda" ventiler och detta gjort motorn oerhört svårstartad vid ca 5-6 tillfällen under de 2 åren jag haft bilen. Har aldrig rivit toppen på en 850 så jag vet inte exakt ventilplacering i förbränningsrummet. Därför vet jag inte om oljan jag sprutade i kan ha påverkat även ventilerna och inte bara tätningen på oljeringen.
Lite tips från någon erfaren volvomeck skulle sitta fint :) Problemet kom så snabbt, innan gick bilen bra. Kolvringar, ventiler, eller eventuellt topp-packning? Vad tror ni?
Igår när jag var ute och körde så började motorn gå illa. Märkte det först när jag belastade den i en uppförsbacke, när jag släppte på gasen en aning så gick den åter jämt och fint. Sedan började motorn att gå sämre och sämre, haltade rejält på tomgång ungefär som att den gick på 4 cyl. Trodde det var en tändkabel eller ett stift som gett upp så jag demonterade stiften och upptäckte att femmans stift var blött och svart. Tog ett kompprov och det visade 11, 11, 8, 10, 3 Motorn varm och full gas. Sprutade i lite olja i femmans cyl och fick upp cyl-trycket till 5kg.
Motorn blåser rejält men vevhusgaser när man tar bort oljelocket och det ligger även lite olja under kåpan vid stiften.
Till saken hör att jag tidigare haft problem med "hängda" ventiler och detta gjort motorn oerhört svårstartad vid ca 5-6 tillfällen under de 2 åren jag haft bilen. Har aldrig rivit toppen på en 850 så jag vet inte exakt ventilplacering i förbränningsrummet. Därför vet jag inte om oljan jag sprutade i kan ha påverkat även ventilerna och inte bara tätningen på oljeringen.
Lite tips från någon erfaren volvomeck skulle sitta fint :) Problemet kom så snabbt, innan gick bilen bra. Kolvringar, ventiler, eller eventuellt topp-packning? Vad tror ni?