Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Igår när jag var ute och körde så började motorn gå illa. Märkte det först när jag belastade den i en uppförsbacke, när jag släppte på gasen en aning så gick den åter jämt och fint. Sedan började motorn att gå sämre och sämre, haltade rejält på tomgång ungefär som att den gick på 4 cyl. Trodde det var en tändkabel eller ett stift som gett upp så jag demonterade stiften och upptäckte att femmans stift var blött och svart. Tog ett kompprov och det visade 11, 11, 8, 10, 3 Motorn varm och full gas. Sprutade i lite olja i femmans cyl och fick upp cyl-trycket till 5kg.

Motorn blåser rejält men vevhusgaser när man tar bort oljelocket och det ligger även lite olja under kåpan vid stiften.

Till saken hör att jag tidigare haft problem med "hängda" ventiler och detta gjort motorn oerhört svårstartad vid ca 5-6 tillfällen under de 2 åren jag haft bilen. Har aldrig rivit toppen på en 850 så jag vet inte exakt ventilplacering i förbränningsrummet. Därför vet jag inte om oljan jag sprutade i kan ha påverkat även ventilerna och inte bara tätningen på oljeringen.

Lite tips från någon erfaren volvomeck skulle sitta fint :) Problemet kom så snabbt, innan gick bilen bra. Kolvringar, ventiler, eller eventuellt topp-packning? Vad tror ni?
av *pettson*
]

Först av allt. Olja i cylindern kan ALDRIG påverka en toppventilad motor. Så det som hände iochmed komphöjningen är att du tätade kolvringarna. Eftersom du uppnådde 2kg högre komp så är alltså ringarna/ loppen slitna. Men det stora läckaget sitter i toppen.
Hängda ventiler förekommer inte överhuvudtaget. Det är en myt som nån hittat på eller som nån möjligen erfarit på den franska sidan då peugeot har ett sånt problem i verkligheten. Volvos tryckaren kan inte översträcka sej och därmed kan inte ventilerna hänga sej. Vanligt är dock att kolvringarna fastnar i kolvens uppvärmda/svällda läge, när kolven sen återgår till normal storlek så följer kolvringarna med in och komplösheten är ett faktum. Hursomhelst måste du riva av toppen för att åtgärda ditt problem.
Tackar för svaret Pettson!

Har plockat bort insug och vevhusventilation och allt runtomkring-godis nu på förmiddagen. Ska bara låna kompisens rep handbok innan jag plockar ventilkåpan (40 bult) :) etc. Vill ju nolla motorn innan jag tar kamremmen.

Det där med hängda ventiler låter jag vara osagt, bara vad jag hört från flera andra håll. Hur eller hur så har jag haft problem med att bilen vid några enstaka tillfällen startat för att sedan dö direkt, sedan har man fått stå och mala med full gas ett bra tag innan motorn så sakta börjar tända mer och mer för att slutligen starta. När man varvat den lite så går den och startar som vanligt igen. Skumt... Obs, detta har oftast hänt när motorn varit kall.

Är det vanligt med brända ventiler på dessa toppar?
850 har lätt för att bli sura vid kall väderlek och om man stänger av motorn för snabbt efter kallstart.
Detta kan ge symptomet VÄLDIGT segstartad, och detta har jag lärt mig på detta forum samt av egna bilen (850 -97).
Har en kollega med en tidig V70 som råkat ut för det några ggr...

Det här var förstås bara en parantes, antar att riktiga problemet är kompressionen, lycka till!
Tack Taxi,
Men saken är den att varje gång bilen varit svårstartad så har startmotorn snurrat alldeles för fort utan motstånd, ungefär som när kamremmen har gått av. Detta gör att jag är rätt säker på att felet har haft med komp att göra, antingen öppna ventiler eller kärvande ringar. Då kolvringarna inte borde släppa av sig själv och sedan fungera efter lite malande så har jag trott att det har varit ventiler/tryckare som varit problemet, men enligt Pettson som förövrigt verkar veta vad han talar om så ska ju detta inte vara fallet. Visserligen kan ju för mycket bränsle tvätta bort oljefilmen i loppen och försämra kompressionen, men jag vet inte... Hur eller hur så är detta intressant, för det verkar vara ett vanligt fel på 850 och V70...

Ja, som sagt mitt komp-bortfall på 5ans cyl är ju en annan sak, men det är ju alltid intressant att diskutera div olika symtom, problem, orsaker etc. Så det är bara kul när folk flikar in :D
Jag plockade bort topplocket och hittade felet. Det var kolven på femmans cylinder som hade lämnat in... Kolvtoppen var sprucken ända ner till ringlandet vid ventilurtaget på avgassidan. Övre kolvringen såg också ut att ha fått ordentligt med stryk plus en repa i cyl-väggen... För övrigt så var det rejäla vändkanter i samtliga cylindrar så denna snurra har gjort sitt.

Vill passa på att tacka er som svarat på detta inlägg, det uppskattas!
av *pettson*
Volvomist skrev:Jag plockade bort topplocket och hittade felet. Det var kolven på femmans cylinder som hade lämnat in... Kolvtoppen var sprucken ända ner till ringlandet vid ventilurtaget på avgassidan. Övre kolvringen såg också ut att ha fått ordentligt med stryk plus en repa i cyl-väggen... För övrigt så var det rejäla vändkanter i samtliga cylindrar så denna snurra har gjort sitt.

Vill passa på att tacka er som svarat på detta inlägg, det uppskattas!
WOW.. det måste jag säga var en ovanlig skada. Helt otippat. Aldrig hört talas om på sugmotorerna. (vändkanter däremot är inte ovanligt)
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]