Min volvo har börjat bete sig lite knepigt. Den blir fruktansvärt svårstartad när den har blivit varm. Sedan när jag slår av den så kan den glödtända och då kan man få nöta något fruktansvärt på starten för att den ska sega sig igång igen (med tur). Jag har bytt alla tänddetaljer pga ett annat fel jag hade men lyckats löst nu. Jag har även kollat tändningen samt att kamremmen ej har kuggat. Jag har prövat startgas för att kolla läckor men ingenting. Det jag har bytt helt nytt är med andra ord tändmodul, tändspole, stift, kablar, rotor och lock samt hela fördelaren pga uteslutning av trasig hallgivare. Det jag även har märkt är att när jag vrider på tomgångsskruven som sitter vid insuget så händer det inte speciellt mycket på ca 2 varv. Det klickar i tomgångsventilen som sitter på insuget så det felet kan det ej heller bero på. Det får bensin och gnista samt att membranet i förgasaren är helt med tanke på att inge olja försvinner.
Jag kan nog inte lösa problemet åt dig, men eftersom jag har snarlika problem så kan jag åtminstone dela med mig av det som jag själv har lurkat fram.
Observera att det jag säger är det jag har hört från olika håll.. inte fakta som jag vet är säkert.
Glödtändning har jag också problem med när motorn är varm. Har bytt tänddelar osv. Nu sägs det dock att saker nöts så det är inte helt säkert att graderingen på remskivan helt överensstämmer. Fick tips av en bilmek att höja min tändning 'lite till' efter att ha ställt den på 7-8 grader. Tomgångsventilen har jag provat byta ut men min gamla fungerar också, så där är inte problemet. (Skruva loss den men låt sladden sitta kvar - jorda mot godset på insuget och vrid på tändningen så ser du om den jobbar)
Membranet är helt, säger du.. ja.. det verkade mitt också. Bilen gick helt okej och inte drog den förgasarolja heller men jag bytte membranet 'bara för att' och då började bilen gå som ett såll. Jag fattade nada.. tills jag började studera det gamla membranet närmare och såg att nån smarting hade satt det helt galet i knasaren, dvs bara 1 av styrklackarna satt som det skulle. Så membranet var nerklämt helt fel och sen hade de förmodligen ställt tändning och tomgång så att den skulle gå okej.
Men glödtändningen har jag kvar. På min 230A -86 håller jag nu på att experimentera med att sänka nålen i gasaren steg för steg. (Sitter en 8mm bultskalle mitt under) .. jag misstänker att min går för snålt och därför glödtänder. (Jag vrider den några mm åt gången för att höja/sänka nålsätet) Har ännu inte kommit helt rätt. =)
Sen tror jag personligen att jag har en jäkla massa sot i toppen som glöder när den blir varm. (-86'a, 26000 mil, bensinvärmaren sitter kvar, så även vindavvisarna på framrutorna samt bakluckan.. så jag misstänker att den är gubbkörd)
Eftersom din rackare är svårstartad när den är varm så skulle jag lägga 80 spänn på ett membran.. mikroskopiska sprickor å sånt.. Och apropå tomgångsskruven på insuget.. jag kan skruva min i botten utan att det gör någon skillnad.. däremot tar min in lite tjuvluft där, så jag har provat plugga igen det.. men det verkade heller inte göra nån skillnad.
*edit* Glömde skriva att jag har Pierburg 175CD(?)-förgasaren. Antar att det kan sitta några olika på motorerna.
Sist men inte minst; Ja, jag kör 240.. Så jag är väl i fel tråd o härjar.. Men det är likadan motor, så.. =)