Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
S60AWD2.5T skrev:Då skulle man ju kunna "lyfta" ut startmotorns plus kabel ur kabelstammen.
Det vore väl en enkel match.
Pluskabeln kan naturligtvis ge direktstörning. Den ligger mycket nära insugskamgivaren, men en bra bit från svänghjulsgivare m. kablage (som styr varvräknaren).
Vore intressant om du kan dra om pluskabeln, och jag monterar en extra jordkabel, så får vi snabbare veta vad som hjälper.
S60AWD2.5T skrev:edit. Kom på en sak. 2.5T är väl den enda motorn som har dubbla kamstryningar, både insug o avgas. Osäker på R:en men den har det säkert.
Detta fel är väl bundet till just 2.5T. Är det då avgaskammens givare som är boven :-) eller inte..............
Alla turbofemmor har dubbel kamstyrning vad jag vet. Men varför har alla med samma problem också automatlåda? ?:-/

Eftersom vare sig svänghjulsgivarbyte eller insugskamgivarbyte hjälpt (tjurar och varvräknarfladder fortfarande då och då) så bytte jag avgaskamgivaren i fredags.
Har inte fått något riktigt tvärstopp eller varvräknarfladder efter avgaskamgivarbytet (4 dagar), men det har ju hänt förr och kommit tillbaka.

Undrar om Andy blev av med problemen helt och hållet :?:
av S60AWD2.5T
Min har strulat ett par gånger nu, den tände emot så det stanna till och varvräknar fladder....
Inte en enda felkod heller.....

Jag har inte haft tid att dra om kablage, har mekat med yngste pojkens 740, han lyckades köra av båda stötdämpana bak??
Samt bytt spindelled på anda bilen en C2 med 4000mil o redan slut??

Är det klargjort att det endast är automtare som strular så här?
Alla turbo har inte dubbel kamstyrning, icke 2.4t

*edit mer nolla
av AndyXC90
Jakris skrev: Undrar om Andy blev av med problemen helt och hållet :?:
Jag har nu i drygt 5 veckor kört med ny kamaxelgivare (om det är på insug eller avgassidan vet jag inte) och inte haft en enda minsta tendens till tjurig start.
Gnisselljudet som ibland tidigare uppstod utan särskilt tjurig start är också som borta...
Vet inte rikigt vad jag skall tro...
av sundlof
Bytte av svänghjulsgivare har inte gett det resultatet jag ville, har gått kanske 3 månader nu och den fladdrar med varvräknare och segar/misständer vid start ibland fortfarande.

AndyXC90, kan du inte ta reda på vilken givare du bytte? Då kan jag beställa en och hoppas att den börjar bete sig civilserat....
av AndyXC90
sundlof skrev:Bytte av svänghjulsgivare har inte gett det resultatet jag ville, har gått kanske 3 månader nu och den fladdrar med varvräknare och segar/misständer vid start ibland fortfarande.

AndyXC90, kan du inte ta reda på vilken givare du bytte? Då kan jag beställa en och hoppas att den börjar bete sig civilserat....
Självklart. Jag bytte svänghjulsgivare innan kamaxelgivaren och det hjälpte inte mig heller. Nu startar bilen som jag vill att en bil ska starta. Kollar upp vilken av givarna de bytt och återkommer.
Användarvisningsbild
av Jakris
S60AWD2.5T skrev:Är det klargjort att det endast är automtare som strular så här?
Av de tio personer som har angett lådtyp har alla automat.
S60AWD2.5T skrev:Detta fel är väl bundet till just 2.5T
Nej, av de femton personer som har liknande symptom har sju 2,5T, två 5T, en 2,4T, en 2,0T, en 2,4S(170hk), en 2,4S(140hk) och två okänt

Grattis Andy om kamaxelgivarbytet räckte! Efter några veckor med nya givare på båda kammarna har jag tyvärr fortfarande problemen kvar då och då (både "gnissel" och "varvräknarfladder").
sundlof skrev:AndyXC90, kan du inte ta reda på vilken givare du bytte? Då kan jag beställa en och hoppas att den börjar bete sig civilserat....
Det är samma givare på båda (30713370). De kostar 1485:-/st hos Bilia (beställningsvara). Försök att få låna av en ny bil (eftersom det inte alltid hjälper). Insugskamgivarbyte är ett 2-minuters-jobb.

Igår monterade jag en 50mm2 extra jordkabel mellan startmotorn och chassi. Upplever bättre snurr på startmotorn och lättare start, men har ändå fått ett "varvräknarryck" efteråt. Jag är dock inte helt säker på att jag fick perfekt kontakt.
av AndyXC90
Jakris skrev: Igår monterade jag en 50mm2 extra jordkabel mellan startmotorn och chassi. Upplever bättre snurr på startmotorn och lättare start, men har ändå fått ett "varvräknarryck" efteråt. Jag är dock inte helt säker på att jag fick perfekt kontakt.
Min kontakt på Volvo har kontaktat mig om att de haft inne en bil med samma symptom som vi har. Där visade det sig att startmotorn pga ett internt fel dragit för mycket ström vid starttillfället vilket har stört ut givare. Det är nästan samma teori som du är inne på, men med den skillnaden att det inte är underdimensionerat kablage utan felaktig startmotor som orsakar störningen av givarna. På den bilen kunde de enkelt hitta problemet då startmotorn lät konstigt också.
Användarvisningsbild
av Jakris
Låter logiskt, undrar om den bilen också hade automatlåda?

Mycket ström till startmotorn ger ju förutom större direktstörning från plusledningen (till främst insugskamgivaren) också stor jordström.
Jag skall mäta startströmmen med oscilloscop och tångamperegivare (startmotorn är på 1,4kW vilket borde ge runt 117A vid 12V) och undersöka om jag kan låna en startmotor för att prova om det blir skillnad.

Min teori var egentligen inte underdimensionerat kablage (väl tilltaget med 35mm2) utan kontaktproblem mellan startmotor-->svänghjulskåpa-->jordanslutning (på svänghjulskåpan) så att jordström kan förirra sig runt svänghjulsgivaren och störa. Det var därför jag anslöt extrajorden direkt mot startmotorn i övre bulten.
av S60AWD2.5T
Detta övertygar mig än mer om att det är störning från startmotorns plusmatning. Skall försöka få tag i en kablagebit från skroten för att frilägga plusmatningen.
Dock har jag ingen bra skrot i stan. Borde finnas på någon av Returbilens P2or i Västerås.. Får bli vid tillfälle då bilen strular sällan.
av AndyXC90
AndyXC90 skrev: Kollar upp vilken av givarna de bytt och återkommer.
Det är insugningsgivaren på kamaxeln som är bytt, Har kört drygt 6 veckor nu och har fortfarande inga problem. Kör vidare och testar. Vågar ännu inte riktigt hoppas på att det hjälper.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 27
V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]