Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svenesse
tänkte skruva upp trycket på min ltt & då behöver väl jag större spridare eller?
är spridarna från en 940 fullturbo större?
ska ha på ett öppet filter med
behöver jag ändra på lmm eller kan jag ha kvar den jag har?
Eller har ni några andra råd att ge mig så jag kan få ut lite mer hk utan att behöva spendera flera löningar .
av FXWG
Hej, mitt råd köp en ny wastegate klocka med trycket upptällt till ca 08 , finns bla Mulle hoj & Turbomeck eller BSR,till överkommligt pris.Köp sedan evenuellt ett chip på exvis TRADERA eller Blocket, Voilá mer krut och pengar kvar. Sen kan du byta topp, till en 531 med A-kam så börjar det hända saker, fortfarande utan att gräva ett för stort hål i plånboken..... Spridare behöver du ej byta förrän du uppgraderar turboaggregatet! Skippa det öppna filtret och behåll Lmm`en denräcker till Lycka till!!! :D
Senast redigerad av 1 FXWG, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
svenesse skrev:tänkte skruva upp trycket på min ltt & då behöver väl jag större spridare eller?
är spridarna från en 940 fullturbo större?
ska ha på ett öppet filter med
behöver jag ändra på lmm eller kan jag ha kvar den jag har?
Nej, du behöver inte större spridare. Det är samma speidare på både ltt och fulltryckarna. Det enda som skiljer mellan dem motorerna är wastegateklockan. Du behöver inte göra nåt åt lmm om du ska ha öppet filter förutom att fixa ett stag så lmm sitter fast och inte far runt.
Användarvisningsbild
av erikn
Nej. Problemet är inte att få in tillräckligt med bränsle, det är luften som är problemet. Mer luft + mer bränsle = Lambda 1. Mer luft = svårt, mer bränsle = lätt.
av svenesse
Nu har jag letat på en massa skrotar & blocket men jag får inte tag i en wastegate klocka skrotarna vill inte ta loss bara sälja hela turboaggregat & blocket har ja inte hittat nån som passar:( ingen som råkar ha en över för en lagom peng?
Användarvisningsbild
av leifer
Marlboroman skrev: Nej, du behöver inte större spridare. Det är samma speidare på både ltt och fulltryckarna. Det enda som skiljer mellan dem motorerna är wastegateklockan. Du behöver inte göra nåt åt lmm om du ska ha öppet filter förutom att fixa ett stag så lmm sitter fast och inte far runt.
Tror inte det stämmer. Det som skiljer mellan LTT och turbo är nog olika turbo-agg (och möjligen olika wastegate). Större turbofläkt i agget till turbo-modellen. Sen är det mer tryck från början i turbo, säg 0,5 bar. Medan LTT bara har 0,2-0,3 typ.

Detta bevisas också av att BSR trimmar LTT till 205 hästar, medan turbo får 225 hästar.
Jag har trimmat min LTT på BSR och har alltså 205 häst. Man bytte då wastgate, chip och ändrade trycket till 0,8.

Gissningsvis så kommer kraften lite tidigare i LTT, även om ingen av dom är i närheten av dagens moderna turbomotorer (tyvärr). Det jag saknar på min bil är alltså inte mer hästar på höga varv, utan bara lite mer kraft från låga varv. Nästa vecka ska jag sätta in en torsen diff på bakaxeln. Sen är min bil ganska långt ifrån original. :mrgreen:

Mvh

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]