Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

teoretiskt vill ju bilen gå mera "rätt fram" men på en bakhjulsdriven bil ( och inte någon "Esab-diff" ) så tror jag inte man märker någon skillnad.
Ja, du kommer få lägre motorvarvtal med lägre siffror än de du har nu.

Kuggkransen till hastighetsmätaren sitter så att säga efter utvxlingen, så kuggkransen avgör som tidigare nämnt om hastighetsmtaren visar rätt eller ej. Däremot så finns det bara mig veterligt 1041-axlar med 48-kuggars krans så det ska inte vara någon fara. Om jag inte fått det hela aom bakfoten så ersattes de tidigare 12 kuggars (icke-ABS) och 96 (ABS) med 48-kuggar till åsrmodellskiftet 1988/1989 (ibland kallat 1988b

Slungdiffen (som kallas 1041, till skillnad mot 1031 som är den odiffade axeln) kom först till årsmodell 1990 så har ingen mixtrat i en slungdiff i en gammal axel eller bytt kuggkrans för att de ska funka i en äldre bil så är det inge problem med hastighetsmätaren.

Kul att någon vågar kosta på bilen lite! Det fanns förresten lamelldiffar att köpa som tillbehör genom Volvo förritiden, så farligt ska det då inte vara. Men lite mer understyrt kan det dock bli. Tror dock ndå -utan att ha provat- att en torsen är vldigt snäll i det avseendet.
Har läst en massa trådar om bakaxlar och trodde att jag fått hyffsad kläm på det hela. På min bil sitter det som sagt en 1041 som har slungdiff (tillverkad av Eaton) vilken som jag beskrev hugger när den går i. Jag trodde att detta var en lamelldiff, men jag hade fel. Jag var in till Bilia i morse och skulle köpa olja, han förklarade för mig den inte behöver någon speciell slags olja, där ska det vara normal bakaxelolja, kommer inte ihåg artikelnumret men det slutade på 20. Och den ska hugga när den går i, den är konstruerad så.

Lamelldiff som ska ha speciell olja (tror att Volvos artikelnummer slutade på 19) tillverkas av Dana, i vilka bakaxlar sitter det en sån? Eller är det en specialare som byggs in i en 1031, vilket gör att man måste plocka isär för att veta om den finns, för det syns ju inte på etiketten. Och den ska inte hugga om jag fattat rätt, så det är väl en sådan man vill ha egentligen.

Om någon har svar på ovanstående frågor får man gärna komplettera tråden Bakaxelfakta med den informationen, tror att många har nytta av den.
Jag tycker det är dåligt att Volvo 7-serie och 9-serie inte såldes med en riktig diff lösning som torsen (ej slung) som standard i alla bilar. Man ville vara premium. Hur mycket premium är det med enhjulsspinn och dålig framkomlighet? De bakhjulsdrivna Volvo har ju fått mycket kritik mot detta.
När 7-serien såldes ny var den inte billig, den såldes mest som tjänstebil i Sverige.
Vad hade det kostar i samband med biltillverkning att lägga in en torsendiff? Några tusenlappar extra max i en serieproduktion. Var det inte rätt dumsnålt av Volvo? Hade ju kunnat vara ett bra säljargument och hade känts mycket mer premium. Och att implementera diff broms på bakhjulsdrift ger inte samma problem/nackdelar som på framhjulsdrift vad jag förstått.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]