Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945ägare
Hej,

Tomgången på min bil 945 LTT -96 är ojämn, oscillerar ca mellan 800-900rpm.
- Är detta verkligen normalt?

Fick ett tips om att kunna spruta in teflonspray i tomgångsreglerventilen, vet dock inte vad den sitter.
- Är det någon som testat detta tips?
- Vart sitter tomgångsreglerventilen?

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Sitter under insuget i en gummihållare. Ansluten med en kontakt i ena änden och två slangar i andra.
Ta loss och tvätta med cellulossaförtunning eller liknande så att du får bort allt sot och skit i den så att den kan röra sig som är tänk, avsluta med en skvätt 5-56 eller liknande.
av Tarra12
Har samma problem på min.
Har bytt ut det mesta i tändningsväg utan framgång så det där med tomgångsmotorn låter ju troligt.
Hör gärna av dig om det hjälpte för dig och hur du rengjorde den, det var nån som skrev om bromsrengöringsspray från Biltema.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Mycket troligt att det är den som spökar i ditt fall med, inte så ovanligt att den kärvar nämligen.
Bromsrengöring funkar, själv brukar jag köra med cellulosaförtunning, t-röd eller liknande, beror lite på vad jag har närmast till hands.
Glöm bara inte att spruta i lite 5-56 eller liknande när ni har gjort rent den.

Kan ifos vara gasspjället med, det är inte heller helt ovanligt, sök på forumet.
av 945ägare
Tyvärr har jag inte hunnit kolla på detta ännu. Har varit lite bekymmer med handbroms etc innan besiktningen istället.

Tarra12, berätta gärna hur det gått för dig.

Tittade lite i helgen då jag grejade med handbroms och drivremmar. Dock kunde jag inte riktigt hitta denna tomgångsreglerventil. Sitter den direkt under trotteln/gasspjället eller vart under insuget sitter det - insuget är ju ganska så långt ;)?
Hur stor är den ungefär?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
av emwtur
sitter en ganska grov slang ( 25 mm ung) som går ner under spjället till en liten rund burk i ett gummiband !
Bild
av Pettersson930
Har du en öppen dump eftermonterad?

För jag har själv detta problemet med min 940 2,3T, BF230FT (tror jag den heter om jag inte kommer ihåg helt fel). På den har jag en öppendump och där är tomgången rent åt skogen, den är som din; 800-900rpm.

Ska antingen köpa orginaldumpen eller en återcirkulerande, för jag tror detta kan fixa problemet.
av 945ägare
Jag ska ta och kolla upp detta då jag byter till sommardäck, förhoppningsvis till helgen.
Tack för bilden, lättare att veta vad jag söker då :)

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]