Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fis
bytta ventiler :) nja typ la på remmen å snurra med den :oops: ah okej tack. går det att få ner tråget utan å lyfta motorn? :???:
av Fis
jag provade å köra med borrmaskin som du sa å då kom de olja, de gjorde de även när ja snurra med remmen(åt rätt håll :oops: ) så jag vet inte om det va en kombination av att oljan va gammal å trög å 30- ute kanske borde kolla olje filtret oxå :???: försökte leta på olje trycksgivaren men det är ju så jävla mycke skit i vägen, nån som vet vart den sitter? :)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
på vanliga 230 block sitter givaren vid oljefiltret, snett framför. Men de ä på 230 block somsagt... vet inte hur de ä på 234:orna ;)

Ja tycker du ska byta pump för de kan ju vara så att den är kass även fast de kommer olja. Och även om den inte är trasig, så minimerar man iallafall risken att de blir fel igen. Felet borde ju inte kunna bero på så mycket annat än just oljetrycket.

Man kan hänga motorn i motorrummet och sedan skruva bort framvagnsbalken, då får man bort tråget utan problem ;)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fis skrev:aha okej :) nej tänkte jag skulle lämna in toppen i dag, så den gå nog å rädda :) men en kamaxel skar ju så det ser väldigt fult ut på ena axeln samt där den har legat,vet inte vad de heter toppen är ju delad å det är den övere delen. men kan man ta övere delen och kamaxlar från en valig b234 då?
Du kan inte ta överdelen från en annan topp. Från och med att kamaxellagren blev arborrade på fabriken i skövde så hör de ihop i nöd och lust tills skroten skiljer dem åt. Och vänsterprassel eller skilsmässa finns inte här.
Samma med överfallen på en 8V-topp, ram-och vevlageröverfall osv.
av Vovlo_Henrik
Sparkz skrev:
Fis skrev: Du kan inte ta överdelen från en annan topp. Från och med att kamaxellagren blev arborrade på fabriken i skövde så hör de ihop i nöd och lust tills skroten skiljer dem åt. Och vänsterprassel eller skilsmässa finns inte här.
Samma med överfallen på en 8V-topp, ram-och vevlageröverfall osv.
Att skifta överfall går inte men de sitter ju i själva kamaxelhuset, borde inte hela huset gå att flytta till en annan topp?? :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja just det, det är lösa överfall på dom... Då borde det ju gå. Jag var inne och yrade på vitmotorerna, där är överfallen inbyggda i ventilkåpan.
av Fis
ah okej okej :) ja det var visst olje givaren som satt där, ja trodde det va nån temp givare för när jag ryckte ur den kontakten så koka bilen förut :???:

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]