Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ingemar Boström
Motortyp B6254S

Jag har haft av toppen och skall nu sätta dit kamremmen.
Finns det några anvisningar helst med skisser som visar inställningsmärken för kamaxeldrev, vevaxel samt vilken kolv som skall stå i topp när remmen skall monteras. Tack på förhand.
Ingemar
av Ingemar Boström
Hej och tack för svar. Den metod du föreslår är nog bra om man har demonterat kamkugghjulen.
Dessutom krävs ju två verktyg.
En enklare lösning är att ställa kamdreven i de lägen som märkena på kamremskydet har och sedan vrida vevaxeln tills 3 o 4:ans kolvar står mellan topp och botten. Då syns ett mycket svagt märke (körnslag) på vevaxelns kuggremshjul på den "kuggbom" som då är vänd uppåt. Vrid då vevaxeln till det märket står mitt för märket (pilen) i gjutgodset intill bakkant på drevet.
Hälsninga Ingemar
Användarvisningsbild
av emwtur
det finns väl inga pålitliga märken på kamdreven på en 960 ( eller 850 )
man måste låsa kammarna i ANDRA ändan.
/emwtur
av Ingemar Boström
Hej emwtur och tack för din kommentar.
Det finns visst märkning på både kamdrev och vevaxel på den 960-95 som jag nu monterat kamrem på med gott resultat.
Användarvisningsbild
av emwtur
ja visst finns det märken - men går inte dreven att flytta på kammen ?
/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har man inte lossat dreven så går det att använda märkena. Men man bör ta en ordentlig titt innan man tar isär det i så fall, och kanske sätta egna märken så man har full koll.
Då syns ett mycket svagt märke (körnslag) på vevaxelns kuggremshjul på den "kuggbom" som då är vänd uppåt.
Det fasta märket ska stå mot en kugglucka. Det finns ibland två små märken på varsin sida om luckan, och ett tydligare ut mot remskivan.

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]