Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bromar
Hej, hade problem med att den dog bytte soppa pumpen felet löst, nu finns det ett kvar bilen är svårstartad när man varit inne på ICA typ, när bilen är ganska varm och får stå 20 min. och har en tendens tycker jag att sjunka lågt på tomgången 400-500 varv. vad är problemet?!

V40 2.0T 18200 mil, precis servad nya stift olja soppa pump och a allt som hör till där.

Mekanikern sa att jag bör byta bränslefilter kan det vara så? den startar direkt när den är kall eller man stannar när den är varm och ska starta direkt igen då går det fint.

Hade varit tacksam för funderingar..

MVH Bromar
av Bromar
Men den startar alltid, bara det att man märker att den gnäller och tar lite tid på sig.

Tumgångsmotor?
Bränsletrycksregulator?

Låter detta som något som kan ha med det att göra?
av rymdblomma
Jag hade samma problem med min T4 -01. Det var IACV:n (tomgangsventilen) och det är mycket vanligt att man har problem med tomgangsventilen (IACV) pa dom här bilarna.
Prova att ta bort ventilen, rengör kontakt med kontaktrengöring och ventilen med 5-56 eller WD-40. Passa även pa att rengora trotteln, den kan ocksa vara smutsig. Man kan ocksa kolla om den rör pa sig genom att halla för halen till insuget lite och starta motorn med ventilen ansluten. Ventilen kommer da att försöka reglera tomgangen och kommer sa att röra pa sig. Om det inte hjälper sa kan det vara läge att byta ventilen.

Hoppas det löser sig.
av mha0221
Lånar tråden lite....

Jag har liknande problem och har inte hittat någon lösning. Bilen är svårstartad och får tugga lite på startmotorn när bilen har stått varmt till(garage eller sommartid) och ska kallstartas. Någon som har nått tips?

MVH
Markus
Användarvisningsbild
av MartinS
Ett tips till alla med 2.0T med svårstartade kalla bilar. Kontrollera så du inte har bensin i vaccumslangen från bränsletrycksregulatorn. relativt vanligt fel att dessa går sönder och surar ner motorn. Om så är fallet får man byta regulatorn.

/Martin

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]