PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Hej jag skulle vilja ha lite uppgifter på dessa olika modeller av 164.
Hur mycket bensin drar följande motorer?

B30A Manuell:
B30A Automat:

B30E Manuell:
B30E Automat:

Finns det några skillnader mellan årsmodellerna? eller drar alla B30A/E samma trots skillnad på årsmodellen av motorn?
av Amarace
Har inga sifror från Volvo, men däremot från verkligheten.

Mina 164:or har inte varit hård på bränsle.

Dom med förgasare har legat runt litern lugn och normal körning, under om man varit väldigt snäll på gasen och långväg och såklart mer om man gasar lite.

Den jag har nu, B30E med M46 låda, 4,1:1 i utväxling på bakaxelnhar legat på 0,9l/mil långväg, runt litern annars. Men då är det ingen hård körning.

Dom är ju så gamla nu så siffror från när dom var ny inte har nån betydelse, beror ju på hur dom är skött, sitage o.s.v.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
så snåla :shock:

coolt... För att vara en väldigt stor gjutjärnsklump så är de ganska bra... Drar ju lika lite som en vanlig b20 alltså... :P
av Frownlayer
öhh... nä... min kommer ner på 0.8 kanske tillochmed 0.75 vid långkörning... det är inte lika mycket... och b30 är mycket törstigare när man gasar lite...

men b20 är inte dåliga på att dricka dem heller... för ca 2 år sedan körde jag med min volvo lite hårt en dag på konbana. tankade fullt dagen innan, och när jag kom hem hade jag åkt totalt 20 mil. men tanken tog glatt emot 38 liter... :lol:

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]