Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, igår var jag på en 30-mila tur och på hemvägen började bilen gå dåligt som tusan.. Noll turbotryck och kändes som jag har "halvgas" eller mindre..

Idag kollat slangar och diverse men hittar inget direkt fel. Kollat felkoder och får dessa_

på A2, 3-2-5 (minnesförlust)
på A3 4-4-4 (Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler)..

Vad är dessa för saker tro? nån som har några tips? Motor är B5204T

Vid fullgas varvar den saaakta upp till ca 3500 sen är det nästan nada.. Helt orkeslös över 2000 varv kan man säga. Bara växla och puttra på. Inga lampor som lyser.. Har nollat nu och låter batterikabeln vara av till jag slutar men tror inte det kommer hjälpa.
Senast redigerad av 1 Bengan75, redigerad totalt 0 gånger.
ovelindh skrev:Det låter som en frusen intercooler.. sök på det så kommer du hitta en del om det...
Skulle den frysa när det är -7 grader men inte när det varit -30 i långa perioder?

Känns osannorlikt då jag kört 20 mil innan det hände och bilen borde väl varva upp när den är kall även om intercoolern frusit??
Om jag rycker slangen från IC till turbo och det är samma kan man väl utesluta fel på IC ?

Hörrni som vet.. Under insuget/LMM sitter ju nån ventil med 3 slangar från.. Den övre går till nån klocka bredvid inluftsröret på turbo, den mittre till insuget under lmm och den undre är lös? Var fan ska den sitta?
Senast redigerad av 1 Bengan75, redigerad totalt 0 gånger.
Inget direkt svar om placering av slangen, men det brukar sitta en skylt på motorhuven om vacuumslangarnas placering och dragning. Men jag tror säkert att någon annan hinner svara om den rätta placeringen. Eller så kanske jag hinner återkomma om placeringen...måste kolla först.
Problemet med din bil kan ha att göra med den lösa slangen, och då du sa i första inlägget att slangar var kontrollerade så var ju inte det den första lösning från oss medlemmar :wink:

Vad har du för årsmodell på bilen?
Phantom skrev:Inget direkt svar om placering av slangen, men det brukar sitta en skylt på motorhuven om vacuumslangarnas placering och dragning. Men jag tror säkert att någon annan hinner svara om den rätta placeringen. Eller så kanske jag hinner återkomma om placeringen...måste kolla först.
Problemet med din bil kan ha att göra med den lösa slangen, och då du sa i första inlägget att slangar var kontrollerade så var ju inte det den första lösning från oss medlemmar :wink:

Vad har du för årsmodell på bilen?
Det är en 94a.. näe jag skrev nog lite hastigt att slangarna var kollade.. får helt enkelt åka in på macken ikväll och krypa under och kolla för jag hittar fan ingen anslutning uppifrån där den ska sitta på kompressorhuset?

För en slang sitter ju i den där runda "dosan" mot blocket där luftslangen från IC går in..sen går ju en slang från wastegaten fram til insuget nånstans.. Sen den där mystiska 3e lösa slangen från magnetventilen då..
denna kanske hjälper lite?

Bild

den tredje lösa slangen från tryckregulatorn (nr 16) ska gå till inlopps slangen strax efter LMM om jag inte missminner mig.

EDIT: ändrade till länk istället.
har redan slang till insuget, den ska gå nånstans på kompressorhuset..
Den övre går till nån klocka bredvid inluftsröret på turbo, den mittre till insuget under lmm och den undre är lös? Var fan ska den sitta?
Kan tyvärr inte se bilder från forumbilder här.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]