Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Putte740
Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig att få liv i min gamla volvo 740 (B230A).

Det började i förrgår när det var ca 20 minus. Bilen startade och gick på 3 cyl innan den 4 hoppade igång.
Igår när jag skulle starta den så hoppade den igåg och gick ca 10 sek sedan helt död. Ok tänkte jag och hystade iväg och införskaffade nya stift, fördelarlock, rotor och tändkablar. Samma elände inte ett liv. Hade en ny tändmodul och en tändspole liggande som jag bytte. Samma elände inte ett liv då heller. Då kom jag att tänka på hallgivaren så jag plockade ur fördelaren och vred runt den med stift direkt i tändspole och även stift från fördelaren. Det gnistade så vackert så inge fel där. Jag har prövat direkt jord från batteri så jordfel kan jag utesluta. Har även testat direktström till startmotorn och lika illa där. Helt död. Det enda jag kom på då var att kanske kamremmen hade kuggat så jag plockade ner det men nix det stod så fint vid sina markeringar. Har även kollat bensin så det både finns och går fram både till stift och förgasare så jag har då uteslutit detta.

Finns det någon vänlig själ som kan ha någon form av klurig ide om vad som kan ha hänt? Tacksam för alla svar eftersom jag håller på att bli tokig av detta.
av Arne
Ger motorn gnista så är problemet mest troligt i bränslesystemet. Har du kollat förgasarmembranet t,ex.
av Putte740
Japp allt är kollat. Förgasarmembran och allt. Ska även tillägga att batteri är nytt. Jag håller på att bli tokig av detta.
av rd350
Har du kollat om bilen startar med startgas? Säker på att det är bensin den får så det inte är vatten? Ett något ovanligt fel är att styrningen till kamdrevet går av och drevet vrider sig till fel läge men det brukar mest hända när kamaxeln skär. Kolla med startgas är ett tips.
av Putte740
Nu har jag äntligen fått lite liv i liket igen. Jag prövade med startgas men lika illa så då började jag fundera igen om vad som kunde vara problemet. Jag stack iväg och köpte en splitter ny tändmodul på ok samt att jag prövade med en kompis tändkablar eftersom jag hade köpt såna här billiga kolfiber kablar. Tro det eller ej men då började bilen ge liv ifrån sig. Nu är det däremot lite nya problem. Drar jag ut choken så dör bilen samt att den verkar ha blivit orkeslös. Har någon nån ide om vad det kan bero på då?

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]