Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nicklast
Hej, jag har ett mycket mystiskt fel på min bil. Efter att ha laddat batterietoch startat bilen körde jag en sväng och märkte att bilens belysning började lysa dåligt och till sist så dog bilen helt. va ut å mätte med multimeter och konstatera att det inte fanns nån ström kvar.. tyckte det va konstigt eftersom ja nyss laddade batteriet. väl hemma ladda ja batteriet på nytt och startade för att sedan mäta att generatorn laddade och det gjorde den ca( 14,2-14,5).. kom sedan på att ja inte märkt batteri lampan lysna på instrumentet panelen så ja plockade bort panelen för att kolla lampan och märkte då att hela kontaktstycket låg brevid och inte inkopplat :shock: ..

ah va bra tänkte jag, som tröck in kontakten å tänkte att nu va det löst!.. men när jag startade bilen så gick den bra några sekunder till att sedan börja blöddra och gå orent helt omöjlig att köra.. låter nästan som en boxer motor och motorn gungar mycket!..

plockade bort panelen igen och koppla ur kontakten och provade vrida på nyckeln igen, nu går motorn helt perfekt som den ska göra!, men nu dör batteriet igen..

jag kollade på ett el-shema och såg att km/h mätaren är kopplad till denna kontakt och min mätare funkar ju inte eftersom den kontakten är ju inte in kopplad..

vad kan va felet?, såg att nån srs och abs är inkopplat på samma kontakt stycke det måste ju vara nått av det som är kopplad till kontakten som gör att det blir vajsing!?..

what to do?

MVH
av nicklast
sicnarf skrev:Du kanske har dåligt batteri o måste köpa nytt

njaa, jag vet inte de tja.. bilen går ju kanon utan den där kontakten bakom panelen inkopplad..
Användarvisningsbild
av emwtur
hmm . hur är det - går det peta ur kontaktstiften i den kontakten ?
i så fall är det ju bara att peta ur dom du misstänker och testa !
i värsta fall kanske det slutar med att du bara har i sladden till laddningen :)
/emwtur
av volvonissen
har du kollat så inte jord kabeln inte ärgat på chassit o behöver bytas min va lika dan ett tag men jag bytte den och då gik den bra.
av nicklast
var ute idag och drog ur lite kablar ut kontakt stycket för att se vad som händer..

drog ut den bruna sladden som har med km/h mätaren att göra å då funkade bilen bra å kunde åka några repor fram och till baka hemma.. tills jag provade att koppla in den bruna kabeln igen då vart den att gå kasst igen å blöddrar som den nästan inte går på alla burkar eller allderles för fett...
Användarvisningsbild
av emwtur
funkar hastighetsmätaren ?
kan ju vara fel på den sidan också !

/emwtur
av nicklast
emwtur skrev:funkar hastighetsmätaren ?
kan ju vara fel på den sidan också !

/emwtur
Hastighetsmätaren fungerar inte. Hur menar du med den sidan? Kan det ha nånting att göra med att motorn blöddrar?

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]