Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är en S80 T6 -99, med ca 23000 mil på mätaren.
Problemet är att växellådan slirar rätt rejält på 3:an. Jag har fått en felkod tidigare på växellådan. Kommer inte ihåg ordagrant vad det stod, men problemet var för hög temp på växel 3.
Jag sköljde lådan enligt de råd som finns här, det gick åt ca 14 liter. Då var det ändå rätt klar olja som kom i början. På slutet så var det rätt lika med det som kom ut och den nya jag hällde i.
Lik förb***at slirar det värre nu, efter oljebytet!
Dock är det enbart på växel 3, övriga beter sig perfekt!

Frågan är om det finns hopp om att det blir bättre efter att man kört några mil, eller är det bara att byta/renovera lådan??

Någon som kan ge ett bra råd/idé?
Tacksam för alla konstruktiva förslag!
Hjulvridarn skrev:Bilen är en S80 T6 -99, med ca 23000 mil på mätaren.
Problemet är att växellådan slirar rätt rejält på 3:an. Jag har fått en felkod tidigare på växellådan. Kommer inte ihåg ordagrant vad det stod, men problemet var för hög temp på växel 3.
Jag sköljde lådan enligt de råd som finns här, det gick åt ca 14 liter. Då var det ändå rätt klar olja som kom i början. På slutet så var det rätt lika med det som kom ut och den nya jag hällde i.
Lik förb***at slirar det värre nu, efter oljebytet!
Dock är det enbart på växel 3, övriga beter sig perfekt!

Frågan är om det finns hopp om att det blir bättre efter att man kört några mil, eller är det bara att byta/renovera lådan??

Någon som kan ge ett bra råd/idé?
Tacksam för alla konstruktiva förslag!
Hej jag har precis samma problem med min låda :( tydligen en typ-fel på dessa lådor, jag kan tipsa om ett alternativ till att
totalrenovera lådan beroende på hur sliten din låda är om dina lamellpaket är slitna etc.
Jag har pratat med en firma i Södertälje (http://www.automatlador.se) och han kan fixa det specifika felet för 19000:- inkl.arbete
Så det kan vara värt att fundera på tycker jag!
Totte_T6 skrev:
Hej jag har precis samma problem med min låda :( tydligen en typ-fel på dessa lådor, jag kan tipsa om ett alternativ till att
totalrenovera lådan beroende på hur sliten din låda är om dina lamellpaket är slitna etc.
Jag har pratat med en firma i Södertälje (http://www.automatlador.se) och han kan fixa det specifika felet för 19000:- inkl.arbete
Så det kan vara värt att fundera på tycker jag!
Synd att det inte kostade 1900 bara.. :wink:
Tack för tipset!

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]