Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stoffe123
Har en 740 turbo -90 med automatlåda, som jag vill konvertera till manuell låda, vad krävs för att genomföra detta och finns det några bra tips o knep?

Som jag förstått det måste jag byta följande: Växellåda,svänghjul,pedalställ,främre kardan.

ALLA tips är välkomna då jag e ganska färskt på detta , mvh
Det är inga större svårigheter, tänk på att du får rätt svänghjul och även monterar det rätt sen skulle jag föredra hydraulisk koppling :wink: Ska man vara petig ska bilen reggas om till manuell...
av stoffe123
Okej, jag tänkte byta topp till en 531- portad och mira fräst, med annan kamaxel, större turbo spridare m.m. Är en m90 låda med hydraulisk koppling att föredra om man vill hamna runt ca 300-350häst?
av Redlös
stoffe123 skrev:Okej, jag tänkte byta topp till en 531- portad och mira fräst, med annan kamaxel, större turbo spridare m.m. Är en m90 låda med hydraulisk koppling att föredra om man vill hamna runt ca 300-350häst?
M46 håller betydligt bättre än M90. M90 tenderar att slita ut synkringarna i förtid.
av Redlös
Vovlo_Henrik skrev:Ska du ha en starkare låda än de som finns orginal till 900serien så satsa på en getrag, kostnaden blir många gånger densamma som en M90 som är rejält övervärderad! :wink:
Just det! Finns lämpliga lådor att hitta hos BMW. Adapter för att få den att passa kan du köpa hos klracing.se.
av stoffe123
De blir kanske till att köpa de mesta ifrån skroten förutom ev, växellådan.

Vart hittar jag en bmw låda som passar? Hört att det finns bmw lådor som e bult on på volvo 4orna, stämmer detta eller behövs det större modifikationer? mvh
av Redlös
Nej, finns inga BMW-lådor som passar direkt på Volvo. Jag tror att du ska leta efter BMW 5-serie med 6:a större än 2 liter. Dvs 523 och uppåt. Lämpliga årsmodeller är 88-96. Du kan söka lite på nätet på "lilla getrag" och "stora getrag" så får du lite koll!
av stoffe123
Okej vilken är det jag ska ha då? den lilla eller stora? Räcker det endast med att köpa en adaptoroplatta från t.ex. klracing och sedan i med lådan och adaptorplattan så e lådan på plats eller?
stoffe123 skrev:Okej vilken är det jag ska ha då? den lilla eller stora? Räcker det endast med att köpa en adaptoroplatta från t.ex. klracing och sedan i med lådan och adaptorplattan så e lådan på plats eller?
Spakställ får du bygga dig ett, getrag 265 kanske vore nått?? Den passar med adapterplattan som säljs av klracing :wink: Satsa på en 5växlad låda som har 5e växeln som överväxel, blir jobbigt att köra landsväg med 1;1 utväxling på högsta växeln. Getraglådorna som sitter i dieslarna har lång etta om du tycker det är ett + eller - :-)-)

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]