Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Min oljelampa tänds när jag står på tomgång men kommer jag bara över typ 1500 rpm slocknar lampan. Släpper jag sedan gasen och släpper ner henne på tomgång så tänds åter lampan.... Hon har rullat ca 500 mil på den här oljan och filtert. Hon har närmare 36000 mil på mätaren.

Vad är det för fel?

Tacksam för svar

//Kennta
om jag börjar med att anta att;
oljenivån är normal
det finns inga stora läckage ( pölar under bilen )
så borde det vara något av nedanstående;

oljetrycksgivaren.
oljepumpen.
tätt oljefilter.
interna läckage i motorn.

Jag skulle börja med att byta oljetryckskontakten.
---- förresten finns det "övertrycksskydd" på B230 ??
mmm - finns det så kan fjädern till den slackat rejält.
/emwtur
emwtur skrev:om jag börjar med att anta att;
oljenivån är normal
det finns inga stora läckage ( pölar under bilen )
så borde det vara något av nedanstående;

oljetrycksgivaren.
oljepumpen.
tätt oljefilter.
interna läckage i motorn.

Jag skulle börja med att byta oljetryckskontakten.
---- förresten finns det "övertrycksskydd" på B230 ??
mmm - finns det så kan fjädern till den slackat rejält.
/emwtur
Tack för snabbt svar

Några tankar;
-Det är gott om olja (full sticka vid varm maskin). Har inte fyllt på sedan service för 500 mil sedan....
-Inga läckage som är anmärkningsvärda.

Hade det varit oljetrycksgivaren eller oljepumpen skulle väl varvtalet inte spelat någon roll?

Vad menar du med interna läckage i motorn?
Vad är det för övertrycksskydd?

Kan jag köra med bilen eller riskerar jag att hon skär?

//Kennta
kennta skrev:Hade det varit oljetrycksgivaren eller oljepumpen skulle väl varvtalet inte spelat någon roll?

Vad menar du med interna läckage i motorn?
Vad är det för övertrycksskydd?
Kan jag köra med bilen eller riskerar jag att hon skär?

//Kennta
oljetrycket varierar en hel del med varvtalet - har inga exakta siffror om vad som är normalt på en gammal B230 men min gamla hundkoja låg på 1,5 kg på tomgång för att gå upp till 3 kg när man körde.
oljetryckskontakten lyste vid 0,5 kg.
För att inte oljettrycket skulle gå upp till orimliga siffror så hade den bilen en tryckventil som släppte ut oljan vid ett tryck på ca 5 kg - nu kan ju den vara inbyggd i oljepumpen eller var den nu sitter på en volvo.

Om bilen kan skära - tja du - det beror ju på om du HAR oljetryck eller inte !!!
MEN - om du INTE har oljetryck - vad gör du då ?
Köper en ny motor på skroten ? - då är det ju bara att köra !
Försöker laga - kontrollera/byta oljetryckskontakt, kanske kontrollera/byta oljepump.
då skulle jag fundera en stund...

I slutändan skulle jag nog byta oljetryckskontakt och om inte det hjälper ....
/emwtur
Hej igen

En liten update;

Det är faktiskt inte första gången oljelampan tänds på bilen kom jag på. För typ två år sen vid samma tid på året och framförallt vid samma väderlek (blött som fan) tändes också lampan.... Vid nästa start (och torrare väglag) var problemet borta och har så varit ända till häromdagen....

När jag körde till jobbet idag lös den inte alls vid start, sen lös den på tomgång vid första rödljuset när maskin började bli varm. När jag närmade mig jobbet (ca 1 mil) lös den under 3000 rpm.

Jag lärde mig för längessen av en bilgubbe att det oftast är givaren som är kass och han bevisade detta genom att ta av oljelocket och lägga handen på för att känna så att det var övertryck i motorn. Kan någon bekräfta/idiotförklara denna metod?

OM nu oljetrycket är lågt borde väl symptom uppstå? T ex
- Stigande kylvattentemp (friktionstalet ökar väl och således också tempen)
- Slammer eller tick eller nått annat missljud från ventilerna?
- Skulle maskin tappa smörjningen borde den väl onekligen gå tyngre?

Någon som kan säga var givaren sitter? Någon som bytt den? Sitter den utsatt?

Mvh Kennta
Jag tror faktiskt det är fel på sladden till givaren, den går under motorn och brukar ärga sönder på grund av att höljet blir fullt med vatten. Kan även ha skaft hål på höljet och sladden så den ligger och jordar :wink: Undersök detta innan du fortsätter, att oljetrycket i din motor skulle vara lågt är ett ovanligt fel på B230...
hade själv en 745 som helt plötsligt oljelampan började lysa "sporadiskt".
kollade oljan och att kamaxeln såg "våt" ut, under oljelocket
- bestämde mig för att det var kontakten som var kass och körde vidare.
när jag skulle byta kontakt - lossade sladden och skulle flytta bilen -konstaterade jag att lampan fortfarande lös.
det var, precis som Volvo_Henrik skriver, kabeln under motorn som var så "fnasig" att jag trodde den kortslutit något och brunnit.
drog en ny sladd från kontakten, ända in till kontakten till instrumentpanelen - inga problem mer...

Att kolla om oljepumpen fungerar genom att känna att det är övertryck i oljelocket
det kan jag inte bekräfta :) - räkna själv ut vad jag tror om den metoden !
/emwtur
emwtur skrev:hade själv en 745 som helt plötsligt oljelampan började lysa "sporadiskt".
kollade oljan och att kamaxeln såg "våt" ut, under oljelocket
- bestämde mig för att det var kontakten som var kass och körde vidare.
när jag skulle byta kontakt - lossade sladden och skulle flytta bilen -konstaterade jag att lampan fortfarande lös.
det var, precis som Volvo_Henrik skriver, kabeln under motorn som var så "fnasig" att jag trodde den kortslutit något och brunnit.
drog en ny sladd från kontakten, ända in till kontakten till instrumentpanelen - inga problem mer...

Att kolla om oljepumpen fungerar genom att känna att det är övertryck i oljelocket
det kan jag inte bekräfta :) - räkna själv ut vad jag tror om den metoden !
/emwtur

Idag bytte jag oljan å den såg för jävlig ut. Den motorn har nog inte varit genomvarm sedan förra oljebytet. Passade även på att byta filtret och termostaten. Termostaten för att motorn inte kommer upp i arbetstemperatur. Nålen kom aldrig upp på mitten av skalan.

Dessvärre hjälpte inte detta mer än att tempen kom finare och ställde sig rakt upp på vattentempmätaren som sig bör.

Precis samma symtom, vid kall maskin räcker det med att komma över tomgångsvarv men när hon blir varm måste jag upp i 3000rpm för att lampan ska slockna....

Tror ni felet skulle vara så "dynamiskt" om det var givarfel? Borde det inte vara mer av eller på så att säga?
Eftersom oljan blir mer lättpumpad när den blir varm känns det som att oljetrycket blir lägre och därför kanske trycket är "verkligt" lågt?

Men var sitter givaren? Sitter den bredvid oljefiltret?

Mvh Kennta

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]