- fre 26 feb 2010, 21:01
#383390
Det blir ju inte så lätt att beskriva felsökning om du inte har erfarenhet av att byta tändstift. Det blir liksom svårt att förklara "byt det och det" eller "kolla si och så" om det är okända företeelser, och du kanske inte har grepp om hur dom olika enheterna skall uppföra sig normalt.
Men du nämner som i förbigående att du kan få hjälp. När hjälpen anländer, deltag och ställ frågor, bistå med handräckning, läs gärna på i en handbok innan vad som skall göras. Det lär man sig bäst och mest på. Och du klara dig bättre i framtiden.
Om vi tar exemplet med tändstiften så är det så på bilar nu för tiden, att dom sitter inte som det första man ser när man öppnar motorhuven. Det kan vara svårt att komma åt i vissa fall. Men om vi säger så här: Dom sitter på motorns högra sida i ditt fall, mellan avgasgrenrören och ungefär i samma höjd. För att byta tändstift kan man enkelt säga: Skruva ur dom gamla, och skruva i dom nya. Men det är lite elakt att säga så till en som aldrig har gjort det. Jag önskar att jag hade en beskrivning att hänvisa till, men det är så vanligt att dom har hoppat över det i handböckerna. Ett par tips skall du i alla fall få. Lossa bara en tändkabel och ett stift åt gången, annars riskerar man att blanda ihop tändkablarna. Hur vet man om ett stift är dåligt? Jo om elektroderna är brända och med runda och förlorade kanter och konturer. Ett friskt stift skall ha raka och vassa konturer. Dessutom skall det ha ett visst utseende. Det får vara en tunn och torr lite brunbeige beläggning på elektroderna och den del som exponeras inne i motorn. Är det sotigt eller oljigt eller på något annat sätt avvikande, så skvallrar det om att något är fel. Utsidan, isoleringen får inte vara sprucken, sotig eller oljig. Lite damm etc. kan vara godkännt, men knappast mer.
Nu är det ju så att tändstift, såväl som andra delar i tändningen inte har evigt liv, så dom måste ändå bytas när man väl har kommit så här långt. Det här med brända och sotiga elektroder är bara ett symtom på hur motorn mår. När man sedan skruvar fast dom nya, så skall dom dras med ett vridmoment på 20 - 30 Nm. 20 - 30 Newtonmeter!??? Vad säger det? Inte mycket, men det skall dras med hanverktyg och till ett handfast moment. Inte så mycket att man måste använda kroppsvikten för att vrida, utan bara handleden och underarmens kraft. Och man skall se till att det är rent i tändstiftshålet innan man sätter i det nya. Det får alltså inte ligga något skräp i vägen där. Och när du köper nya stift, så måste du veta biltyp, årgång och motortyp. I ditt fall är det ju Volvo 245 -89, med B230 F. Då får du rätt stift.
I första inlägget frågade du om hur och vad som händer med sura stift? Det innebär att det kommer alldeles för mycket bränsle på stiften, så att någon gnista aldrig hoppar mellan elektroderna. Tänk dig att försöka tända en tändsticka i ösregn. Det blir något liknande.
Som du ser, det är inte lätt att beskriva alla möjligheter i ord, även om felet skulle gå att fixa på en kvart när man väl känner till det.
PS. Jag instämmer i Besninskalles tips om bränslepumrelät. Det är också ett känt fel. Men då hade motorn inte kunnat bli sur, och den skulle förmodligen ha startat på startgas. DS.
Men du nämner som i förbigående att du kan få hjälp. När hjälpen anländer, deltag och ställ frågor, bistå med handräckning, läs gärna på i en handbok innan vad som skall göras. Det lär man sig bäst och mest på. Och du klara dig bättre i framtiden.
Om vi tar exemplet med tändstiften så är det så på bilar nu för tiden, att dom sitter inte som det första man ser när man öppnar motorhuven. Det kan vara svårt att komma åt i vissa fall. Men om vi säger så här: Dom sitter på motorns högra sida i ditt fall, mellan avgasgrenrören och ungefär i samma höjd. För att byta tändstift kan man enkelt säga: Skruva ur dom gamla, och skruva i dom nya. Men det är lite elakt att säga så till en som aldrig har gjort det. Jag önskar att jag hade en beskrivning att hänvisa till, men det är så vanligt att dom har hoppat över det i handböckerna. Ett par tips skall du i alla fall få. Lossa bara en tändkabel och ett stift åt gången, annars riskerar man att blanda ihop tändkablarna. Hur vet man om ett stift är dåligt? Jo om elektroderna är brända och med runda och förlorade kanter och konturer. Ett friskt stift skall ha raka och vassa konturer. Dessutom skall det ha ett visst utseende. Det får vara en tunn och torr lite brunbeige beläggning på elektroderna och den del som exponeras inne i motorn. Är det sotigt eller oljigt eller på något annat sätt avvikande, så skvallrar det om att något är fel. Utsidan, isoleringen får inte vara sprucken, sotig eller oljig. Lite damm etc. kan vara godkännt, men knappast mer.
Nu är det ju så att tändstift, såväl som andra delar i tändningen inte har evigt liv, så dom måste ändå bytas när man väl har kommit så här långt. Det här med brända och sotiga elektroder är bara ett symtom på hur motorn mår. När man sedan skruvar fast dom nya, så skall dom dras med ett vridmoment på 20 - 30 Nm. 20 - 30 Newtonmeter!??? Vad säger det? Inte mycket, men det skall dras med hanverktyg och till ett handfast moment. Inte så mycket att man måste använda kroppsvikten för att vrida, utan bara handleden och underarmens kraft. Och man skall se till att det är rent i tändstiftshålet innan man sätter i det nya. Det får alltså inte ligga något skräp i vägen där. Och när du köper nya stift, så måste du veta biltyp, årgång och motortyp. I ditt fall är det ju Volvo 245 -89, med B230 F. Då får du rätt stift.
I första inlägget frågade du om hur och vad som händer med sura stift? Det innebär att det kommer alldeles för mycket bränsle på stiften, så att någon gnista aldrig hoppar mellan elektroderna. Tänk dig att försöka tända en tändsticka i ösregn. Det blir något liknande.
Som du ser, det är inte lätt att beskriva alla möjligheter i ord, även om felet skulle gå att fixa på en kvart när man väl känner till det.
PS. Jag instämmer i Besninskalles tips om bränslepumrelät. Det är också ett känt fel. Men då hade motorn inte kunnat bli sur, och den skulle förmodligen ha startat på startgas. DS.