Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#383390
Det blir ju inte så lätt att beskriva felsökning om du inte har erfarenhet av att byta tändstift. Det blir liksom svårt att förklara "byt det och det" eller "kolla si och så" om det är okända företeelser, och du kanske inte har grepp om hur dom olika enheterna skall uppföra sig normalt.
Men du nämner som i förbigående att du kan få hjälp. När hjälpen anländer, deltag och ställ frågor, bistå med handräckning, läs gärna på i en handbok innan vad som skall göras. Det lär man sig bäst och mest på. Och du klara dig bättre i framtiden.
Om vi tar exemplet med tändstiften så är det så på bilar nu för tiden, att dom sitter inte som det första man ser när man öppnar motorhuven. Det kan vara svårt att komma åt i vissa fall. Men om vi säger så här: Dom sitter på motorns högra sida i ditt fall, mellan avgasgrenrören och ungefär i samma höjd. För att byta tändstift kan man enkelt säga: Skruva ur dom gamla, och skruva i dom nya. Men det är lite elakt att säga så till en som aldrig har gjort det. Jag önskar att jag hade en beskrivning att hänvisa till, men det är så vanligt att dom har hoppat över det i handböckerna. Ett par tips skall du i alla fall få. Lossa bara en tändkabel och ett stift åt gången, annars riskerar man att blanda ihop tändkablarna. Hur vet man om ett stift är dåligt? Jo om elektroderna är brända och med runda och förlorade kanter och konturer. Ett friskt stift skall ha raka och vassa konturer. Dessutom skall det ha ett visst utseende. Det får vara en tunn och torr lite brunbeige beläggning på elektroderna och den del som exponeras inne i motorn. Är det sotigt eller oljigt eller på något annat sätt avvikande, så skvallrar det om att något är fel. Utsidan, isoleringen får inte vara sprucken, sotig eller oljig. Lite damm etc. kan vara godkännt, men knappast mer.
Nu är det ju så att tändstift, såväl som andra delar i tändningen inte har evigt liv, så dom måste ändå bytas när man väl har kommit så här långt. Det här med brända och sotiga elektroder är bara ett symtom på hur motorn mår. När man sedan skruvar fast dom nya, så skall dom dras med ett vridmoment på 20 - 30 Nm. 20 - 30 Newtonmeter!??? Vad säger det? Inte mycket, men det skall dras med hanverktyg och till ett handfast moment. Inte så mycket att man måste använda kroppsvikten för att vrida, utan bara handleden och underarmens kraft. Och man skall se till att det är rent i tändstiftshålet innan man sätter i det nya. Det får alltså inte ligga något skräp i vägen där. Och när du köper nya stift, så måste du veta biltyp, årgång och motortyp. I ditt fall är det ju Volvo 245 -89, med B230 F. Då får du rätt stift.
I första inlägget frågade du om hur och vad som händer med sura stift? Det innebär att det kommer alldeles för mycket bränsle på stiften, så att någon gnista aldrig hoppar mellan elektroderna. Tänk dig att försöka tända en tändsticka i ösregn. Det blir något liknande.
Som du ser, det är inte lätt att beskriva alla möjligheter i ord, även om felet skulle gå att fixa på en kvart när man väl känner till det.
PS. Jag instämmer i Besninskalles tips om bränslepumrelät. Det är också ett känt fel. Men då hade motorn inte kunnat bli sur, och den skulle förmodligen ha startat på startgas. DS.
av Rådlös
#383396
Prophetone och Stina: Det kommer inte en enda droppe bränsle ur spridarna förrän nollpunktgivaren har skickat signal till styrdatorn om i vilket läge svänghjulet och vevaxeln befinner sig. Och det gör den först när motorn börjar snurra med startmotorns hjälp. Det styr också tändningen. Därför är det helt meningslöst att försöka pumpa med gaspedalen. Styrdatorn sköter helt detta med data från tempgivare i såväl motorn som luften. Och detta har den redan gjort så fort man vred om tändningsnyckeln. Styrdatorn i sin tur skickar även signal till tomgångsmotorn och ställer in den. Det kan också vara en felkälla, men det tror jag inte är aktuellt i det här fallet.

Här kan man läsa mer om man vill fördjupa sig. Det står visserligen att det är skrivet för 2000-talets bilar, men Volvo 240 kan hävda sig gott i sammanhanget. http://home.swipnet.se/g_gson/index.html

Edit:
Här är en bild som visar Rätt och Fel på tändstift:
Bild
av stina
#383492
Tack för ditt utförliga svar om tändsiftsbyte!

Jag var på det igår kväll efter jobbet, innan jag läst ditt inägg. Av med fördelardosan (?), torkade bort all fukt ur den, och drog bort alla kablar samtidigt. Sen kom jag inte längre eftersom jag troligen hade fel hylsor, 16 och 21 mm. Prohetone tror det ska vara 19 mm,så jag får ta mig till Biltema. Tror du också det? Annars vet jag inte hur jag ska komma åt tändstiften. Man ska väl inte bända bort själva kabelhöljet?

När jag köpt rätt hylsa ska jag låta fördelardosan sitta kvar och ta en kabel i taget som du rekommenderade. Det jag såg av tändstiften, om det var ändarna jag såg sticka ut ur kablarna, såg de bra ut. Jag stack in fingret och drog runt och fick ingen olja eller sot på dem. Men eftersom det är så pass billig investering är det väl lika bra att byta.

Hur ska jag kolla om det är någon gnista? Är det relevant?

Säkringarna var hela, även om några var väldigt smala. Är det vanligt?
av stina
#383494
Rådlös skrev: Men du nämner som i förbigående att du kan få hjälp. När hjälpen anländer, deltag och ställ frågor, bistå med handräckning, läs gärna på i en handbok innan vad som skall göras. Det lär man sig bäst och mest på. Och du klara dig bättre i framtiden.
Nope, jag har endast tillgång till en person som har startkablar och bil. Ingen annan hjälp. I det här första steget måste jag försöka klara mig själv med hjälp av er :-DD . Jag KAN bara inte bogsera bilen till en verkstad med det här som jag känner på mig är ett litet skitfel. Just nu är jag i Nacka, ska hem till vischan helst idag. Hade jag varit där skulle min mek hjälpt mig utan problem.

Den betedde sig exakt så här en gång förut. Jag var påväg att bogsera den till verkstan hemma, men min åttioårige granne var envis och tog loss fördelardosan och satt dit den igen. Då startade bilen igen! Jag tror inte det är något stort. Vore den helt död vore väl valet inte så svårt, men den svarar ju! Och jag är inte helt tappad bakom en vagn vad det gäller andra praktiska saker, hästtjej som jag är, jag är ju liksom van att ta i, bygga hagar och så. Använda verktyg kan jag! :lol:
av stina
#383495
Rådlös skrev: Edit:
Här är en bild som visar Rätt och Fel på tändstift:
Bild
Hehe. Det var inte den viktiga delen av tändstiftet jag kom åt med fingret inser jag, utan andra änden. Jag måste mao skruva ut dem för att verkligen se hur de ser ut. Biltema på Värmdö öppnar 10.00 så jag drar dit och köper nya.

Jag håller på tummarna (som min finska pappa säger :lol: ) att de är oljiga, sotiga och har slitna kanter (var det rätt uttryckt :wink: ?) som fan, och beöver bytas ut.
av Rådlös
#383545
Bra, nu har du kommit en bit på vägen. För att kontrollera om det kommer gnistspänning i kabeln kan man använda en sådan här. Den håller man med den röda ändan runt en av tändkablarna. Om det finns gnistspänning så blinkar lampan. Man behöver alltså inte lossa någon kabel.
http://www.biltema.se/products/producti ... mId=155584
Men den här testlampan säger inget om tändstiftets kondition. Det kanske inte blir tillräcklig gnista även om spänningen finns. Tändstiftet kan vara utbränt.
Det finns en annan billigare, mer ursprunglig metod, men den kräver två personer. Man tar ur ett tändstift och sätter tillbaka det i tändkabeln med ”hatten” på. Sedan lägger man tändstiftet mot motorblocket så att utsidan på tändstiftet kommer i god kontakt med motorn (jord). En person får gå in i bilen och köra motorn några varv med startmotorn, och den andra personen får kolla om det syns några gnistor. Tänk på att stå så du ser gnistorna som bara är ungefär en ½ millimeter långa. Kommer det gnistor så är allt bra så långt. När vi talar om tändstiftskalar, man skall aldrig dra i själva kabeln när man vill ta loss den. Annars lossnar kabeln inne i kontakthatten och det blir avbrott den vägen. Greppa i stället om hatten och ta loss den så från tändstiftet. När man sätter tillbaka alla kablar kan man gärna trycka fast alla kablarna i sina kontaktlägen igen för säkerhets skull. Dom kan ha lossnat och då blir det avbrott.

Du hade en länk till Clas Ohlson och hans tändstiftnycklar (hylsor). Men hylsor är avsedda för ett spärrskaft eller vridhandtag, och med ett sådant spärrskaft får man väldigt bra vridkraft. Om man är medveten om det, är det OK, men om man inte tänker sig för, kan man dra väldigt mycket för hårt. Det skall som sagt bara dras med 20 – 30 Nm. (Tänk på anekdoten om Isac Newton som fick ett äpple i huvudet. Ett normalt EU-certifierat äpple väger ungefär ett hekto. En (1) Newton är ungefär ett hekto!)
Därför är denna modellen lite bättre för den som är lite nybörjare. Man tvingas ta det lite mer försiktigt med denna.
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=80965
Både Clas Ohlson och Biltema säljer tändstiftnycklar 16 och 21 mm. Ingen säljer 19 mm, så jag tror att det är 21 mm som gäller. (Jag har inte min verktygslåda i närheten så jag kan inte kolla just nu).
Du torkade ut fördelarlocket. Det är bra, men tänk på det lilla kolstiftet som sitter i mitten på insidan av locket. Det är fjäderbelastat, och i värsta fall kan det sprätta iväg när man öppnar fördelarlocket. Då får man ingen gnistspänning från tändspolen till rotorn (den bruna bakelitarmen som sitter under locket) och inga gnistor kommer till tändstiften.
Fördelarlocket hör också till dom delar som bör bytas, men dom och tändkablarna är dock mer långlivade än tändstiften. Det finns en nödlösning för att återuppliva ett gammalt fördelarlock. Detta är rent allmän kunskap så vi bjuder andra läsare på detta också.
Man tar bort locket och tvättar av det med någon T-sprit eller lacknafta. Sedan stryker man på vanligt bilvax och arbetar in det, jag har bara prövat vanligt pastost fast vax, så jag vet inte om flytande vax har samma verkan. Både utsidan och insidan skall vaxas. Sedan polerar man hela locket. Man skall vara noga med att inte få vax i hålen där tändkablarna skall sitta, så där kan man sätta något liten tyg eller papperssudd under tiden man vaxar. Gäller även hålet för det fjädrande kolstiftet på insidan.
Men detta är som sagt en nödlösning. I mitt fall gav det en direkt och fullt mätbar lägre bränsleförbrukning.
av stina
#383554
Tändstiften är bytta, och det var 21 mm-nyckel det skulle vara. Jag trodde tändstiften satt fördelardosan :oops: :oops: :oops: . Inte konstigt att nyckeln inte passade :lol:

Nåväl, bileändet startar inte trots nya, fina tändstift. De gamla var oljiga och sotiga.

Nästa steg?

Är det att kontrollera om det kommer gnista? Något verktyg har jag ju inte så det får bli på det hederliga manuella sättet. Jag tror jag fattar hur. Tändstiften ska alltså skruvas ur igen, in åt fel håll så att säga och hållas mot motorblocket medan en startar motorn? Rätt? Gör man så med varje tändstift eller räcker det med ett? JA, jag är totalt nybörjare 8)

Om det är gnista, vad kan jag kolla då?

Om det inte är gnista vad kan kaj kolla i så fall?
#383673
Förstod inte riktigt de du skrev men när du ska kolla gnistan så skruvar du ur det tändstift du vill kolla, sedan när det är ute så sätter då på tändhatten/kabeln på tändstiftet igen. Sedan håller du gängorna på tändstiftet mot motorns topplock ( den stora silvriga delen av motorn, samma metallstycke som stiften sitter skruvade i ).

Sedan får du be någon sätta på tändningen och "försöka starta motorn", den ska alltså snurra runt medan du håller stiftet mot motorn och tittar efter en blå stark gnista mellan elektroderna ( kroken på stiftet och den runda delen som sitter under ).

Observera att de kan vara bra att ta loss tändkablarna på de andra stiften också, för det kan ju ( det vore ju bra men i detta fel inte ) hända att motorn startar och då blir de ett jäkla flås i tändstiftshålet osv. Vill man dessutom minska chansen för att sura ner motorn mer ( om nu motorn får bensin ) så kan det vara ännu bättre att ta ur alla tändstiften för då suger inte motorn in bensin lika lätt. Det kommer att flåsa ur tändstiftshålen när motorn snurrar så du är med på det ;)

Har du kollat så pumpen går förresten?

Till Redlös: Att motorn surar ner sig har ju inte "konstaterats" ( bara spekularats om ) av det jag läst, så då skulle det ju kunna vara pumpen.

Allmänna tips:

- När du skruvar in tändstiften igen, skruva för hand så långt det går!! Sätter man stiftet snett och börjar skruva så förstör man gängorna och då blir det dyrt ;)

- När du gör gnisttest, så måste du se till att tändkablarnas kontakt ( om dom tas loss ), inte riskerar att komma emot metall, försök att hänga dom så kontakterna hänger fritt i luften eller svep in dom med en trasa etc för att isolera. Undvik kablarna vid startförsök för att slippa att få stöt ;)

- Är du osäker på i vilken ordning kablarna ska sitta? Sätt då tejp på varje kabel och skriv 1 till 4 så vet du vart dom ska sitta sen, börja med 1 på kabeln längt fram och sluta med fyra ;)
av Rådlös
#383702
Det räcker med ett tändstift för att kolla gnistan. För säkerts skull, håll inte i det med bara handen, det kan kännas att det är en gnista. Eftersom du har hästar som hobby och bygger stängsel, så förstår du nog hur.
Om det är gnista så kan man fundera på hur bränsletillförseln mår. Du har en bränslepump som pumpar upp ett tryck i systemet, 3 Bar ungefär. Pumpen får sin drivspänning över ett relä, som styrs från styrdatorn. Ett vanligt fel med relät är att kontakterna ärgar. Ärg = koppar och andra gulmetaller som har oxiderat. Detta relät har också en egen säkring. Inte i säkringspanelen utan i en hängsäkring direkt på kabeln. Den sitter framme vid batteriet. Den kan ärga också.
Om pumpen inte går, så kommer inget bränsle ur spridarna och bilen startar inte.
Bränslefiltret kan också vara tätt. Det kan sitta på två ställen, och jag är osäker på vilket på din årsmodell. Antingen under bilen, bredvid pumpen, eller i motorrummet på vänster sida under framrutan. Det ser ut som en 33 cl läskburk, med anslutningar, metallrör, i båda ändarna. Men att byta filter är lite speciellt, för filtret är fullt med bensin och ibland kan det vara tryck på den också. Risken att man blir duschad med bensin finns, även om det inte är så vanligt.
Om den startar på startgas, men inte på bensin, kan det vara fel på bränsletillförseln. Förutsatt att det finns gnista.
Om det inte finns gnista, så får man gå bakåt från det vi vet nu är riktigt, tändstiften. Då hamnar vi först vid fördelarlocket, och där har vi berört det lilla kolstiftet tidigare. Kablarna som sitter i locket kan sitta dåligt. Tryck ner dom ordentligt så du är säker på att dom ger kontakt. Under locket sitter rotorn. Det lilla kolstiftet ligger an mot rotorn och leder över gnistspänningen till dom fyra stiften på insidan av locket. Det är alltså där som tändstiftkablarna börjar. Den kabeln i mitten på locket går till (egentligen från, men vi går baklänges här) tändspolen. En större ölburk 50 cl, med en grov kabel i toppen. Tändspolen är egentligen en transformator som transformerar upp 12 volt till 30 000 – 40 000 volt. Det går att mäta på en tändspole om man har rätt utrustning. Det vill säga en Ohmmeter. Då skall man mäta över dom två kontaktstiften som heter 1 (jord) och 15 (+ 12 volt). Detta kallas primärsidan. Där skall det vara ungefär 2 Ohm. På sekundärsidan, mellan stift 1 och det stora hålet i toppen på tändspolen, skall det vara 10 000 – 15 000 Ohm om det är riktigt. Dom här siffrorna 1 och 15 står på tändspolen.
Nästa steg på vägen bakåt blir tändmodulen och därmed börjar det bli lite svårt. Det gränsar även till styrdatorn, så det blir nog läge för en bilverkstad om felet är så långt bak. Du har ju även en diagnostikbox som eventuellt kan tala om vad det är för fel. Den boxen sitter på vänster sida i motorrummet, vid det övre fjäderbensfästet, på vänster sida. En rund ”upp och nervänd gryta” med hål i botten, ser det ut som. På sidan av den grytan finns det en svart dosa, stor som en liten mobiltelefon, ungefär. Det sitter också en liten sladdstump på den. Dosan går att öppna, och det är ett antal hål där och en lysdiod. Man skall sätta sladden i hålen och trycka på knappen efter ett visst mönster. Då får man fram en felkod, som kan beskriva vad som är fel. Detta är ett jätteområde och svårt att beskriva kortfattat här, men det finns flera trådar och inlägg på det här forumet om hur man felsöker den vägen. Sök på diagnostik, i sökfunktionen så kommer det flera svar. Även hur man tyder felkoden.
Nu har du fått flera tips att gå vidare på, och som sagt, i många av dom här testerna och proven bör man vara två. Och är felet så komplicerat att man inte hittar det hittills, så är nog en bilverkstad ett starkt kort.
av stina
#383825
Vilket fantastiskt utförligt svar, exakt vad jag behöver!

Nu är det så att jag inte verkar ha tid att hålla på. Och inte råd att lämna in eländet på verkstad här i Stockholm. Hade jag varit hemma på landet skulle jag naturligtvis ha gjort det.

Känns samtidigt dumt att skrota den när så mycket är bytt av förre ägaren och den fungerat perfekt hittills. Sprillans nya dubbdäck som bara rullat 20 mil sitter det på också.

Får se vad jag hittar på för nödlösning. Ska förska kolla gnistan senare idag i alla fall.

Jag är OÄNDLIGT tacksam för råd!

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]