Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Framvagnen kan ju vara ställd innan och då med slitna bussningar i länkarm tex. Om man då monterar en ny länkarm så kan det ju ändras och då får man göra en ny framvagnsinställning. Nomalt sett så behöver man inte göra detta på dessa bilar för ett länkarmsbyte. Verkstaden kanske har lossat fjäderbenet när dom bytade?? Då kan cambern ändra sej.
Den nya spindelleden ska ju vara exakt likadan som den man ersätter och eftersom det inte finns någon justering på denna så borde läget inte förändras. Sen är det väl så att det är bra med en framvagnsjustering(eller fyrhjulsinställning om man ska vara riktigt petig) för att vara säker. Jag har däremot svårt att se att man kan ändra rattläget med 15%(vilket är rätt rejält) av ett spindelledsbyte.
Förmodligen har dom gjort hjulinställning och skitit fullkomligt i hur ratten hamnade. In på verkstaden och be dom "göra om och göra rätt".
Om jag var i din sits skulle jag åka tillbaka o be dom se till att ratten står rakt. Man skulle ju inte acceptera att en målare satt tapeterna upp&ner? Varför har vi så stor respekt för meken? Kanske för att utan honom får vi problem att handla, hämta barn, åka på semester osv. Jaja, detta är en annan diskussion...
Du har i princip rätt i det du säjer, men eftersom hjulinställning behöver göras i vilket fall, så bryr jag mig inte om att bråka. Min fråga är mer "kan länkarmsbyte påverka?" och jag har fått så många olika svar att jag fortfarande inte vet.
Faktum kvarstår dock. Efter detta står ratten inte rakt längre.
Den nya spindelleden ska ju vara exakt likadan som den man ersätter och eftersom det inte finns någon justering på denna så borde läget inte förändras. Sen är det väl så att det är bra med en framvagnsjustering(eller fyrhjulsinställning om man ska vara riktigt petig) för att vara säker. Jag har däremot svårt att se att man kan ändra rattläget med 15%(vilket är rätt rejält) av ett spindelledsbyte.
Förmodligen har dom gjort hjulinställning och skitit fullkomligt i hur ratten hamnade. In på verkstaden och be dom "göra om och göra rätt".
Liten lokal verkstad. Svårt att tro att man varit på hjulinställningen. Ännu svårare att tro att mekanikern som jag känner, skulle gjort det utan att tala om det. 4-hjulsinställning blir det i vilket fall. Återigen... frågan gällde i första hand om ett länkarmsbyte kan påverka. Återigen... vet fortfarande inte vilket. :wink: Många olika svar på detta.
av *pettson*
Om bilen har justerats nångång i sitt liv med alla bussningar och leder 100% fräscha= NEJ.. det påverkar inte.
Om bilen justerast nångång i sitt liv med nån bussning eller led som är ofräsch= JA det påverkar. När du monterar en fräsch detalj så ändrar denna läge mot den förra, hur mycket är dock svårt att säga, det beror på ju hur mycket snedställning som fanns innan
.
Det finns andra faktorer med, beroende på om man bara byter spindelled eller hela länkarmen. Byter man hela länkarmen så byter man alltså ut till fräscha bussningar och en fräsch led, det påverkar oftast mera än om man bara byter en spindelled. Även annat kan påverka såsom att bilen kan ha nosat på en trotoarkant eller liknande nångång i livet och gjort en svag krökning på länkarmen som man nu tagit bort (om man bytte hel enhet inkl spindelled).
magnusd skrev:
Om jag var i din sits skulle jag åka tillbaka o be dom se till att ratten står rakt. Man skulle ju inte acceptera att en målare satt tapeterna upp&ner? Varför har vi så stor respekt för meken? Kanske för att utan honom får vi problem att handla, hämta barn, åka på semester osv. Jaja, detta är en annan diskussion...
Du har i princip rätt i det du säjer, men eftersom hjulinställning behöver göras i vilket fall, så bryr jag mig inte om att bråka. Min fråga är mer "kan länkarmsbyte påverka?" och jag har fått så många olika svar att jag fortfarande inte vet.
Faktum kvarstår dock. Efter detta står ratten inte rakt längre.
Liten lokal verkstad. Svårt att tro att man varit på hjulinställningen. Ännu svårare att tro att mekanikern som jag känner, skulle gjort det utan att tala om det. 4-hjulsinställning blir det i vilket fall. Återigen... frågan gällde i första hand om ett länkarmsbyte kan påverka. Återigen... vet fortfarande inte vilket. :wink: Många olika svar på detta.
Jo men, 15% av 360 grader = 54 grader. Det är en enorm lägesskillnad på ratten. Det ska ha varit väldigt glapp för att åstadkomma det. Därför tror jag att man rört något annat...
Jo men, 15% av 360 grader = 54 grader. Det är en enorm lägesskillnad på ratten. Det ska ha varit väldigt glapp för att åstadkomma det. Därför tror jag att man rört något annat...
ja, det tror nog jag också, men jag sade att ratten står c.a 15 grader fel. har jag skrivit % någonstans, då hade jag lite för bråttom. Men visst... sannoliheten är nog rätt stor att man medvetet eller omedvetet lyckats ändra något annat också.
g bytte länkarmar på båda sidor och var sedan tvungen att göra en 4-hjulsinställning, det var ganska mycket fel efteråt. Gör det, det är billigare än att slita däck vill jag säga
Tid är redan bokad.

Pettson: Ja, länkarmen byttes. Går tydligen inte att byta enbart spindelled. Hjulinställning är gjord tidigare och det är väl högst troligt att det är så som du säjer att den ställdes med en dålig länkarm/spindelled.

Tack för svar alla. Jag "grottar" inte mer i detta utan ser till att få en hjulinställning gjord.
Hämtat bilen och nu är allt rätt och riktigt. En rolig sak var att jag länge upplevt att bilen haft lätt "slagsida" höger, men bara bara under färd. Alla, inklusive verkstaden har skrattat åt mig. Nu säjer experterna på Dohini att högersidan var åt h... De pratar om plus och minus och tydligen ska höger sida stå med något minusvärde för att kompensera det naturliga väglutet. Och tänk..... Jag har fått en rak bil. :mrgreen:
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]