Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DavidU
Goddag,

Har lite funderingar kring det här med kamremsbyte som någon kunnig kanske kan bringa lite klarhet i?

Har en 945:a 2,3 LTT från 1996. Har hört att man efter att man bytt kamremen och allt därtill, då ska man lossa spännrullen och dra åt igen? Stämmer detta, och i så fall varför?

Av lathet lämnade jag in den på Volvo och fick bytt kamrem, spännrulle båda nedre packboxarna + 2 remmar (generator och vattenpump?) detta till ett pris för 2800 kronor, som jag tyckte var helt rimligt, med tanke på vad bara delarna kostar.

Volvo sa ingenting om att dra någon spännrulle efter ett tag, men min "hovmekaniker", svärfar, som brukar hjälpa mig säger att det ska man göra?

Vem har rätt och varför???

Sedan undrar jag också om någon kan ge mig en enkel förklaring till hur man rengör vevhusventilationen och flamfällan? Framför allt var hittar man det?

Tack för svar!
2800 var kanonpris för det jobbet! Eftersläpper spännaren gör man när man monterat på remmen och spännaren och dragit runt ett par varv. Detta gör man för att utjämna spänningar i remmen. När du har dragit runt ett par varv så är remmen jämnt sträckt överallt, då släpper man en gång på spännaren och drar åt igen för att få korrekt remspänning. Detta görs på verkstan och är inget kunden behöver bekymra sig om!
Vevhusventilationen vet jag tyvärr inte på rak arm hur den ser ut på turbon.
Jag tackar för detta så länge. Tyckte det kändes lite märkligt att behöva göra den manövern när bilen varit på en "riktig" verkstad, även om det inte är så komplicerat att göra.

Får se om det dyker upp någon hjälp ang. vevhusventilation mm.

Redlös, ja visst verkar det vara ett bra pris. Volvo har väl också fått gå ner i pris för att få några kunder.
Det var i alla fall så på de gamla serviceprotokollen att man släppte spännaren på nästa service. Alltså rembyte på 7500, och släppa på rullen vid 9000. Jag vet inte hur det ser ut nu, det var länge sen jag servade en rödmotor...

Men jag tror inte det spelar så stor roll, jag skulle nog i så fall vilja spänna om den tidigare. Om nu remmen sträcker sig lite i början så borde den göra det ganska snabbt, och då ska man i så fall åka nästan 1500 mil med en slak rem. Jag brukar släppa en gång efter provkörningen, tycker att det räcker.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]